SCHIPHOL - De reisbranche waarschuwt consumenten voor het boeken bij de nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij jetsSky. Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) heeft zijn leden in een brief geadviseerd dat ze hun klanten moeten vertellen "behoedzaam" te zijn als ze via jetsSky.com een ticket willen kopen.

"De keus is natuurlijk aan de consument, maar wij vinden dat reisbureaus hun klanten goed moeten informeren. Wij denken dat voorzichtigheid is geboden, omdat jetsSky via internet wel al vluchten voor de verkoop aanbiedt, terwijl het duidelijk nog een zaak in oprichting is", aldus een woordvoerster van het ANVR zaterdag.

Op de internetsite jetsSky.com worden vanuit negen Europese landen, waaronder Nederland, vluchten naar veertien Europese steden aangeboden. Vanuit Nederland vliegt de maatschappij volgens de site van 1 februari tot en met 27 oktober via de luchthaven Schiphol naar Athene, Barcelona, Las Palmas en Malaga, het Deense Billund, Oslo en Stockholm.

Niet zo stabiel

Een woordvoerder van jetsSky noemt de houding van het ANVR erg negatief. "Ze mogen best wat meer voor een nieuwe organisatie openstaan. Natuurlijk zijn wij nog niet zo stabiel als de gevestigde orde, maar dit soort mededelingen kunnen onnodig schadelijk zijn en vooral op dit moment."

De zegsman wijst erop dat de onderhandelingen met Boeing en Airbus over het huren van vliegtuigen ver zijn gevorderd. "We werken heel hard om ervoor te zorgen dat vanaf 1 februari mensen met ons kunnen vliegen." Bij de nieuwe luchtvaartmaatschappij zouden inmiddels tussen 2500 en 3500 mensen vanuit Nederland hebben geboekt.

Op orde

De luchthaven Schiphol zet echter ook vraagtekens bij de werkwijze van de nieuwe vliegtuigmaatschappij. Een zegsvrouw van de luchthaven stelt dat jetsSky start- en landingsrechten bij de zogeheten slotcoördinator heeft aangevraagd. "Maar ze zijn nog steeds niet bij ons geweest om toestemming te krijgen van de luchthavenautoriteiten en om afspraken te maken over zaken als het parkeren van vliegtuigen en de afhandeling."

Volgens de woordvoerster heeft Schiphol daarom zelf geprobeerd in contact te komen met de luchtvaartmaatschappij. "We hebben echter nog niemand weten te bereiken." Volgens de luchthaven moet het nog mogelijk zijn om voor februari de zaken met jetsSky op orde te krijgen. "Het is wel logischer dat je eerst zorgt dat dit soort zaken zijn geregeld, voordat je tickets gaat verkopen."