AMSTERDAM – De gemiddelde omzet per klant bij T-Mobile is gedaald naar 25 euro waar er over heel 2010 nog 28 euro per klant verdiend werd. Non-voice (sms en mobiel internet) maakt inmiddels 34 procent van deze omzet uit.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van T-mobile Nederland.

In dat kwartaal werd er 25 euro per klant aan omzet gedraaid. In 2010 lag dit bedrag op 28 euro en in 2009 op 24 euro. Een jaar geleden was non-voice bovendien goed voor 28 procent van deze omzet, nu is dat percentage 34 procent.

Mobiel internet

Waarschijnlijk is het vooral mobiel internet dat zorgt voor meer omzet per gebruiker. T-Mobile stelt namelijk ook dat vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden het mobiele dataverkeer op het netwerk met 119 procent is gestegen.

Aan de andere kant levert mobiel internet de provider minder op dan sms- en belverkeer. Alle Nederlandse providers erkennen dat en hebben inmiddels abonnementen aangekondigd of gelanceerd waarin mobiel internet duurder is.

De omzet uit het non-voice gedeelte kan in verhouding met het voicedeel toch gestegen zijn omdat mobiel internet er ook voor zorgt dat mensen minder sms’en en bellen en de inkomsten uit bijvoorbeeld bellen dus afneemt.

Aantal klanten

In het afgelopen kwartaal zag T-Mobile het klantenbestand overigens groeien met 111.000. In totaal zijn nu 4,829 miljoen mensen klant van de provider. “Opvallend is dat momenteel twee op de drie klanten met een abonnement een smartphone heeft”, aldus T-Mobile.

Door deze klanten is het dataverbruik in een jaar tijd met 119 procent toegenomen. T-mobile verwacht dat de stijging door zal zetten en heeft in het tweede kwartaal 43 miljoen euro geïnvesteerd in het netwerk. Het gaat dan vooral om de uitbreiding van de capaciteit.