AMSTERDAM – UPC had in het tweede kwartaal voor het eerst meer klanten die digitale televisie keken dan klanten die analoge tv afnamen.

Dat maakt het bedrijf woensdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers bekend.
Het gaat om 944.000 mensen die digitale tv kijken, terwijl 911.000 klanten analoge tv afnemen. Er kwamen in het tweede kwartaal 21.000 digitale abonnees bij. In het eerste kwartaal groeide het aantal digitale kijkers met 28.000.

Digitaal én analoog

Ook Ziggo, het andere kabelbedrijf in Nederland dat analoge tv biedt, ziet een stijging van digitale televisie. Tweederde van de Ziggoklanten heeft een digitaal tv-abonnement, het is echter zo dat ‘slechts’ ongeveer een derde alléén digitale televisie afneemt bij Ziggo.

Er is een groep mensen die voor de tweede tv in huis naast het digitale abonnement ook een analoog abonnement afneemt omdat er standaard bij digitale televisie maar één ontvanger wordt geleverd. Het aantal klanten dat alleen digitale tv heeft, groeit volgens de kabelbedrijven wel.

Hoeveel klanten bij UPC gebruikmaken van zowel analoge als digitale tv is niet bekend.

Internet en telefonie

Het aantal internetklanten bij UPC steeg in het afgelopen kwartaal van 868.000 naar 881.000 en het aantal Nederlanders dat telefonie afnam groeide van 762.000 naar 778.000.