AMSTERDAM – De wereldwijd bekende Facebookknop lijkt wat aan kracht te verliezen. Na een enorme stijging door een verandering in maart 2011 neemt het verkeer via de knop consequent af.

Dat blijkt uit gegevens van statistiekenverzamelaar Netmarketshare.

In maart dit jaar veranderde Facebook de functionaliteit van de Facebookknop. Vanaf dat moment werd een pagina die ‘geliked’ werd ook uitgebreid gedeeld op de eigen Facebookpagina door middel van een link met tekst en een foto.

Voorafgaand aan de update werd alleen een link geplaatst bij de recente activiteiten. De verandering was vooral bedoeld om meer verkeer te genereren, en dat is gelukt.

Verkeer

Van februari naar maart steeg het percentage internetverkeer afkomstig van Facebook van 0,39 procent naar 0,88 procent. Sindsdien neemt dit percentage echter elke maand af en is het aandeel van Facebook gedaald naar 0,65 procent van al het internetverkeer.

Dit betekent dat de sociale netwerksite 0,65 procent van al het internetverkeer wereldwijd verzorgt. 0,65 procent van de pageviews zijn afkomstig van mensen die via Facebook op een link klikken.

Daarmee is Facebook overigens nog wel ruimschoots leider wat betreft sociale media en de hoeveelheid verkeer die zij leveren. Zo levert de nummer twee, Youtube, slechts 0,29 procent van al het internetverkeer.

Google+

Twitter genereert 0,11 procent gevolgd door StumbleUpon (0,06 procent), LinkedIn (0,03 procent) en Reddit (0,005 procent). Google+, het sociale netwerk van Google dat iets meer dan een maand oud is, is verantwoordelijk voor 0,004 procent van al het internetverkeer.

Hiermee verslaat Google gevestigde sociale media als Delicious (0,001 procent) en Mashable (0,0007 procent).

Twitter toonde overigens in de periode na maart een behoorlijke stijging in het verkeer dat van de website afkomstig was. In de maanden juni en juli steeg bovendien ook het verkeer vanuit Youtube explosief.