Google leert van mobiel

AMSTERDAM – Google doet het op de mobiele markt goed met Android en verschillende mobiele diensten. Het bedrijf stelt dan ook dat het een ‘mobile first’-strategie hanteert, maar zal de traditionele desktop voorlopig niet vergeten.

Dat legt Dave Burke, Engineering Director bij Google UK en daar verantwoordelijk voor Android, uit in een interview met NU.nl.

Google heeft de verschuiving naar mobiel de afgelopen jaren nauwgezet gevolgd en het bedrijf richt zich nu meer op mobiel dan op het traditionele platform. Maar de desktop- en laptopgebruikers worden volgens Burke niet vergeten. Google kan deze diensten zelfs verbeteren door de komst van mobiel.

Simpeler

“Het aardige is dat we lessen leren door goed te kijken naar onze mobiele diensten. Deze lessen gebruiken we om onze producten voor de desktop en laptop te verbeteren. Zo hebben we de user interface voor de desktop simpeler gemaakt omdat we merkten dat gebruikers dit prettig vinden”, legt Burke uit.

“Maar denk ook aan de mogelijkheid om met spraak en beeld te zoeken vanaf de computer. Wat we dankzij onze mobiele diensten geleerd hebben, gebruiken we om obstakels weg te nemen bij de vaste computers.”

Mobiel succes

Het succes van Google op de mobiele markt is niet te negeren. Volgens onderzoeksbureau Gartner werden er in het eerste kwartaal van 2011 wereldwijd meer dan 36 miljoen smartphones verkocht. Inmiddels zijn er 135 miljoen Androidtoestellen geactiveerd.

In de 2,5 jaar dat Android, het mobiele besturingssysteem van Google, bestaat zijn er wereldwijd 410 toestellen gelanceerd. Er zijn echter ook problemen voor Android. Zo heeft Google in vergelijking met concurrenten weinig patenten voor mobiele functies. Fabrikanten van Androidtoestellen worden de laatste tijd dan ook regelmatig aangeklaagd wegens patentinbreuk.

Google stelt dat het gaat om innovatie en niet om patenten. De concurrentie verschuilt zich volgens de zoekgigant achter deze patenten omdat ze Android niet de baas kunnen zijn.

Advertenties

Naast Android zet Google ook in op de mobiele markt door losse mobiele diensten te ontwikkelen zoals spraakgestuurd zoeken en Google Maps voor alle mobiele platformen. Burke noemt ook nog een derde factor: advertenties.

“Dankzij de explosieve groei van smartphones is mobiel adverteren één van de snelst groeiende advertentieplatformen. Het AdMob-netwerk omspant nu meer dan honderdduizend mobiele websites en apps en ontvangt dagelijks meer dan 2,7 miljard advertentieaanvragen.”

Aardverschuiving

De topman van Google omschrijft de verandering van vast naar mobiel als ‘een aardverschuiving’. “Er werden vorig jaar voor het eerst meer mobiele toestellen dan pc’s verkocht. We hanteren een ‘mobile first’-strategie zodat we goed gepositioneerd zijn om van deze aardverschuiving te profiteren.”

Uiteraard verwacht Google dat mobiel voorlopig door zal blijven groeien. Het bedrijf stelt echter dat de diensten altijd op alle platformen snel en gemakkelijk te gebruiken moeten zijn. “Zowel op desktop, tablet als mobiele telefoon.”

De opkomst van mobiel heeft voor veranderingen bij de zoekgigant gezorgd. “We moeten extra goed nadenken over hoe we onze producten het best naar mobiel kunnen vertalen. Zo zijn er meer herhaalopdrachten bij het zoeken”, legt Burke uit. “Bovendien willen mensen natuurlijk nog sneller een antwoord als ze op pad zijn.”

Lees meer over:
Tip de redactie