KPN en Vodafone willen dataverbruik inzichtelijk maken

AMSTERDAM – KPN en Vodafone werken beiden aan een dienst waarmee het voor alle klanten inzichtelijk wordt hoeveel mobiele data er per maand verbruikt wordt.

Dat bevestigen de providers desgevraagd tegenover NU.nl.

Nu is het zo dat klanten bij KPN en Hi een sms krijgen als ze een bepaald percentage van hun tegoed bereiken. Dat gebeurt bij 50, 70 en 100 procent van de bundel.

Verbruik

Klanten met onbeperkt internet, nog afkomstig uit oudere abonnementen, krijgen een sms’je als 80 of 100 procent van de FUP bereikt is. FUP staat voor Fair Use Policy, dat houdt in dat klanten niet meer dan tien keer het gemiddelde mogen verbruiken.

Het verbruik in MB’s is echter niet op de rekening te zien. Bij KPN en Hi helemaal niet en bij Vodafone alleen per sessie. Dat resulteert in een enorm waslijst met voor elk bezoek en elke download een bepaald aantal MB’s,

Nieuwe abonnementen

In de nieuwe abonnementen van KPN (pdf) en Vodafone (pdf) is de hoeveelheid data erg belangrijk bij de keuze van het abonnement. Zo hebben abonnementen vaak een verschillende hoeveelheid aan mobiele data.

De providers werken er naar eigen zeggen dan ook hard aan om het precieze gebruik, dat nu wel gecontroleerd kan worden bij winkels, inzichtelijk te maken op de website en op de rekening. Dat is echter nu nog niet het geval.

Ingewikkeld

De nieuwe abonnementen van Vodafone gaan begin augustus in. Bij KPN worden de nieuwe bundels begin september gelanceerd. Of de nieuwe dienst voor die tijd klaar zal zijn, is bij beide providers niet bekend.

Vodafone stelt dat het technisch een stuk ingewikkeld is om het dataverbruik voor klanten met onbeperkt internet inzichtelijk te maken dan bij klanten met een bepaald tegoed. Waarom dat zo is, wordt niet duidelijk.

KPN en Vodafone introduceerden eerder allebei al abonnementen met databundels van bijvoorbeeld 1 GB, maar veel abonnees hebben nog een ouder abonnement met een opbeperkte databundel. Dit zijn juist de klanten die als eerst zullen overstappen op de nieuwe bundels.

Verbruik uitrekenen

KPN wijst op een programma op de site waarmee klanten aan de hand van een aantal vragen kunnen uitrekenen wat hun verbruik ongeveer is. Vodafone laat weten dat een dergelijke service maandag ook bij hen gelanceerd wordt.

Lees meer over het verbruik van specifieke diensten.

Lees meer over:
Tip de redactie