Webshops profiteren van slecht weer

AMSTERDAM - Webwinkels profiteren van de vele regendagen in juli. De helft van de online winkels geeft aan dat de omzet twee keer zo hoog is als normaal in die maand.

Dat blijkt uit onderzoek onder honderd middelgrote en grote webwinkels door pr-bureau Hyperz.

Marktplaats.nl geeft aan ook meer bezoekers te ontvangen dan normaal deze zomer. Het aantal bezoeken steeg in juli 2011 met 17 procent ten opzichte van vorig jaar. Zij konden daarnaast 36 procent meer advertenties bekijken.

Coolblue, eigenaar van verschillende elektronicawebshops, beaamt ook dat juli een goede maand is. "Elke regenachtige dag heeft invloed op onze verkoop. Tijdens de sneeuwperiode van twee jaar geleden kwamen ook veel meer klanten naar onze shops", zegt een woordvoerder.

Binnenshuis

Klanten zoeken tijdens de regenachtige dagen ook naar andere producten. Op marktplaats.nl werd minder gezocht naar producten en activiteiten buitenshuis en aanzienlijk meer naar bezigheden en spullen voor binnenshuis.

In de sectie Huis en Inrichting stegen de zoekopdrachten met maar liefst 57 procent. "Afgelopen zondag 24 juli zagen we ook een duidelijke piek in Doe het zelf en Verbouw met ruim 1,1 miljoen bekeken advertenties in één dag. In 2010 was dit op dezelfde dag slechts de helft", illustreert een woordvoerder van marktplaats.nl.

Dvd-boxen

Bol.com meldde dat de verkoop van dvd-boxen met meer dan vijftig procent is toegenomen. "We merken wel vaker dat het weer van invloed is op het winkelgedrag van consumenten, maar op dit moment neemt de vraag naar dvd-boxen van tv-series in wel heel opmerkelijke mate toe."

Het grootse deel van de webwinkeliers die geen omzetverhoging constateerden in de maand juli, was onderbezet wegens de vakantieperiode. Een aantal van deze webwinkels was zelfs gesloten, constateerde Hyperz.

Lees meer over:
Tip de redactie