LAS VEGAS - Op de muur van een bibliotheek hangt een filmposter met daarin een piepkleine chip. Wanneer bezoekers hun mobiele telefoon - met daarin dezelfde chiptechnologie - tegen het papier houden, kunnen ze onder meer bioscoopkaartjes reserveren en betalen. Dat deze techniek werkt, bleek donderdag uit demonstraties op de CES, de jaarlijkse beurs voor consumentenelektroncia in Las Vegas.

Om dit soort dienstverlening mogelijk te maken, gaan de elektronicaconcerns Philips en Sony vanaf 2004 bijvoorbeeld mobiele telefoons en zakcomputers voorzien van nieuwe chips. Ze omschrijven de gebruikte techniek als 'near field communication' (NFC). De prijs van de chipinstallatie vormt volgens Philips geen enkel beletsel. "Het kost een paar dollar om een apparaat van zo'n chip te voorzien. Een chip in een poster kost enkele tientallen centen," stelt directeur Scott McGregor van de chipdivisie van Philips.

Filmmuziek

In de visie van Philips heeft deze chipinstallatie alleen zin als anderen dienstverlening ontwikkelen voor de apparatuurgebruikers. Daarom werkt Philips samen met 's werelds grootste creditcardmaatschappij Visa en mediaconcern Vivendi Universal. In het voorbeeld van de poster in de bibliotheek is het ook mogelijk om muziek uit de film te bestellen en te betalen. Vivendi komt nog dit jaar met een muziekaanbod voor gebruikers van Philips' internetgerelateerde Streamium-producten, sommige nieuwe televisies en bepaalde geavanceerde dvd-spelers waar de chip is in gebouwd.

De NFC-technologie (of daaraan gelieerde technieken) bestaat al enkele jaren. Zo gebruikt de Londense metro een vergelijkbare techniek voor de toegangspasjes. Volgens McGregor werken andere fabrikanten ook met NFC-technologie, maar heeft tot dusver niemand de brug geslagen tussen fabrikanten en dienstverleners.

Visa

De technologie stelt Visa in staat zijn dienstverlening aan kaarthouders uit te breiden. "Hoe meer apparatuur van zo'n chip wordt voorzien, hoe meer verkooppunten voor Visa", meent Gaylon Howe, directielid bij Visa International. Volgens hem is het betalingsverkeer via de chiptechniek veilig.

Hoewel Philips pas de laatste twee jaar concreet met dit project bezig is, werkt de chipdivisie al jaren aan vergelijkbare ontwikkelingen. Met de investeringen zijn volgens McGregor "tientallen miljoenen euro's" gemoeid. Als producent heeft Philips belang bij de verkoop van zoveel mogelijk chips De onderneming streeft ernaar de chips in zoveel mogelijk producten onder te brengen, opdat de consument mobiel toegang krijgt tot allerlei diensten. "We zijn voor een open standaard".

Klanten

Philips probeert zo veel mogelijk producenten van bijvoorbeeld zaktelefoons en computers, en contentaanbieders voor de NFC-techniek te winnen. Volgens McGregor zijn er al overeenkomsten met andere partners. Wie dat zijn, wordt pas later dit jaar bekend.