AMSTERDAM – News Corporation heeft het ooit succesvolle sociale netwerk Myspace verkocht aan Specific Media. Zanger Justin Timberlake krijgt een belangrijke rol bij het bedrijf.

News Corporation heeft de overname na geruchten op woensdag bevestigd, maar houdt de verkoopsom geheim. Verschillende Amerikaanse media stellen dat het om een bedrag tussen de 30 en 40 miljoen dollar gaat. 35 miljoen dollar wordt opvallend vaak genoemd.

Uit een persbericht van Specific Media wordt duidelijk dat Justin Timberlake een onbekend percentage aandelen heeft gekocht en 'een belangrijke rol' zal spelen binnen het sociale netwerk.

Rol Timberlake

Timberlake zou zich vooral gaan bemoeien met de creatieve kant van het bedrijf, maar heeft ook een vinger in de pap op het gebied van het ontwikkelen van een strategie om meer leden te krijgen.

Waarom Timerblake bij het project betrokken is, is niet duidelijk. Opvallend is dat de zanger in de film The Social Network, over de opkomst van Facebook, een man speelde die zich bij de netwerksite inkocht.

580 miljoen dollar

In 2005 werd door het voormalig moederbedrijf van Myspace nog 580 miljoen dollar betaald. Inmiddels zouden nog zo’n 35 miljoen bezoekers elke maand hun profiel bijhouden. Voor de komst van Facebook was Myspace het grootste sociale netwerk wereldwijd.

Na een snelle daling van het aantal gebruikers besloot News Corporation in februari de site voor 100 miljoen in de markt te zetten. Dat bedrag lijkt nu bij lange na niet gehaald te zijn.

Minderheidsbelang

News Corporation behoudt na de verkoop een minderheidsbelang in het netwerk en omschrijft Myspace in een persbericht als een erkende leider die pionier is geweest in de wereld van sociale media.

Specific Media is een advertentiebedrijf dat naar eigen zeggen adverteerders de mogelijkheid biedt om op een ‘betekenisvolle, relevante en impacthebbende’ wijze in contact te komen met consumenten.