Digitale uitgaven wereldwijd op 2 biljoen dollar

AMSTERDAM – Wereldwijd hebben consumenten in 2010 twee biljoen dollar (zo’n 1,4 biljoen euro) uitgegeven aan hun ‘digitale leven’.

Dat heeft onderzoeksbureau Gartner berekend. In 2011 zal het bedrag stijgen naar 2,1 biljoen dollar. In 2015 moet de digitale wereld zelfs 2,8 biljoen dollar opleveren.

Het gaat bij deze digitale uitgaven om drie groepen: abonnementen en diensten, apparaten en software.

Verdeling

Abonnementen en diensten zijn goed voor 62 procent van het bedrag. Gezamenlijk gaven consumenten in 2010 1,2 biljoen dollar uit aan internetabonnementen en mobiele telefonie. Ook televisieabonnementen zijn hierin meegerekend.

Met 28 procent zijn de uitgaven aan apparaten de tweede groep. In 2010 werd er wereldwijd voor 600 miljard dollar aan computers, smartphones en andere vergelijkbare apparaten gekocht.

Applicaties

De derde en kleinste groep is goed voor 10 procent van de totale uitgaven ofwel 200 miljard dollar. Dit bedrag werd uitgegeven aan software en ‘content’ zoals streaming video’s en videoverhuur via digitale televisie. Hierbij horen ook aankopen in de mobiele applicatiewinkels van bijvoorbeeld Apple en Google

Lees meer over:
Tip de redactie