Kroes steunt 'do not track'-knop

AMSTERDAM – Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) pleit voor een bredere acceptatie en de standaardisering van 'do not track'-functionaliteiten in browsers.

Dat blijkt woensdag uit een toespraak van Kroes in Brussel.

Kroes stelt dat internetters moeten weten welke informatie er gedeeld wordt en met wie deze informatie gedeeld wordt. Bovendien moet de gebruiker het proces zelf kunnen controleren en instellen.

Cookies

De Eurocommissaris verwijst in haar toespraak naar cookies. Volgens recente EU-regelgeving moeten internetters meer controle krijgen over het gebruik van cookies, bestanden met informatie over bijvoorbeeld het surfgedrag. Deze cookies worden onder meer gebruikt voor gerichte advertenties.

In Nederland is dinsdag een voorstel aangenomen dat verder gaat dan de Europese regelgeving. Kroes noemde het voorstel eerder prematuur. Zo moeten Nederlanders vooraf expliciet toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Dit zou kunnen resulteren in meerdere pop-ups bij elke websites. De praktijk is echter nog onduidelijk, zeker nadat het voorstel op het laatste moment werd aangepast. Het surfgemak mag nu niet aangetast worden.

Internetprofiel

In haar toespraak van woensdag stelt Kroes dat cookiegebruik in advertenties nut heeft omdat reclames zo relevanter worden. “Aan de andere kant kan aan de hand van deze informatie een profiel van een internetgebruiker worden opgesteld. Deze profielen kunnen naast voor advertenties ook voor verkeerde doeleinden gebruikt worden”, aldus de Eurocommissaris.

Kroes wijst erop dat zelfregulering van de adverteerders en de recente EU-regelgeving al helpen om internetters de mogelijkheid te geven cookies uit te schakelen op een preciezer niveau dan nu al mogelijk is in browsers.

Do not track

“Het volgen van internetters kan echter ook op andere manieren dan via cookies”, waarschuwt Kroes. Ze pleit daarom voor het standaardiseren en breder accepteren van de zogenoemde 'do not track'- of 'volg me niet'-functionaliteiten in browsers.

Sommige browsers zijn inmiddels uitgerust met een knop waarmee gebruikers aangeven dat zij niet willen dat bedrijven hun surfgedrag en voorkeuren volgen. Bedrijven zijn echter niet verplicht zich te houden aan deze wens en bovendien zijn eventuele gevolgen van de verschillende 'volg me niet'-knoppen niet gelijk.

Standaard

“We moeten meer aandacht besteden aan de 'do not track'-technologieën. Ik daag de online industrie uit met een standaard voor deze functie te komen. Do not track heeft veel potentie omdat het werkt voor verschillende apparaten en diensten en alle manieren van volgen kan blokkeren.”

Kroes heeft er vertrouwen in dat zo’n standaard snel ontwikkeld kan worden omdat de techniek al bestaat. Bovendien heeft de Eurocommissaris gesproken met de Amerikaanse markttoezichthouder FTC die ook positief denken over het plan.

Juni 2012

Kroes daagt betrokken en geïnteresseerde partijen uit voor juni 2012 met een DNT-standaard te komen. Ook wil de Eurocommissaris dat adverteerders betrokken worden bij de techniek omdat deze ook invloed heeft op advertenties.

Mocht de industrie geen initiatief nemen, zal Kroes zelf alles op alles zetten om tot een standaard te komen.

Tip de redactie