Besluit Tweede Kamer netneutraliteit uitgesteld

DEN HAAG – De Tweede Kamer neemt dinsdag nog geen besluit over het in de wet vastleggen van het vrije internet in de nieuwe telecomwet.

De SP heeft uitstel van stemmingen gevraagd, omdat Kamerlid Sharon Gesthuizen meer tijd nodig heeft om een voorstel over cookiewetgeving, ook onderdeel van de nieuwe telecomwet, te bestuderen.

Minister Verhagen (Economische Zaken) liet eerder al weten een initiatief van D66-Kamerlid Kees Verhoeven dat het blokkeren of belasten van online diensten verbiedt te omarmen.

Onlangs ontstond ophef toen mobiele operators extra wilden vragen voor diensten als Skype en Whatsapp.

Cookies

Het voorstel van Verhoeven zou dinsdag in stemming worden gebracht, samen met een voorstel van Verhagen om de privacy van burgers op internet beter te beschermen door nieuwe cookiewetgeving.

Binnen dit voorstel kwamen het PVV-Kamerlid Jhim van Bemmel en zijn PvdA-collega Martijn van Dam dinsdag met een gewijzigd amendement.

Het aanvankelijke amendement richtte zich erop dat gebruikers voor alle cookies expliciet toestemming moesten geven, via een zogeheten 'opt-in'-regeling.

In het nieuwste voorstel geldt dit enkel voor de zogeheten third party-cookies. Met deze cookies maken sites profielen van hun gebruikers en worden deze ook gekoppeld aan andere sites binnen hetzelfde advertentienetwerk. De bestanden worden door uitgevers en adverteerders gebruikt om advertenties specifiek op een gebruiker te kunnen richten.

De SP vraagt meer tijd om dit plan te kunnen beoordelen.

Interne markt

Minister Verhagen ontraadde het oorspronkelijke amendement vorige week ten stelligste, omdat het veel verder gaat dan de Europese richtlijn voorschrijft. Dit zou slecht zijn voor de interne markt binnen de EU. 

Eind vorige week trokken diverse belangengroepen, waaronder online uitgevers, aan de bel over de gevolgen van de nieuwe cookie-regels. 

Dit voorstel zou betekenen dat consumenten bij meerdere sites, van dezelfde uitgever of adverteerder, toestemming moeten geven voor het plaatsen van een cookie. Mediabedrijven willen niet verder gaan dan een opt-out, waarbij consumenten bewust afzien van het bijhouden van cookies.

Lees meer over:
Tip de redactie