AMSTERDAM - De Nederlandse internetbranche vreest dat een wetsvoorstel van de PVV, PvdA en D66 het gebruiksgemak van websites grote schade zal toebrengen.

Dat stellen partijen als de Telegraaf Media Groep, de Nederlandse Uitgeversbond en Sanoma Media vrijdag in een gezamenlijke verklaring.

De Tweede Kamer beslist komende dinsdag over een wetsvoorstel van de PVV'er Jhim Van Bemmel. De PvdA en D66 sluiten zich aan bij het voorstel om bezoekers van websites expliciet toestemming te laten geven voor het plaatsen van elke zogeheten 'cookie'.

De drie partijen vinden dat internetgebruikers "te allen tijde" controle moeten hebben over hun gegevens. "Wanneer het gaat om persoonsgegevens, dient de consument zelf een expliciete keuze te maken", stellen Van Bemmel en zijn collega-indieners.

Websites plaatsen vaak meerdere van dit soort bestanden, meestal om informatie door te spelen aan adverteerders als Google. Die partijen kunnen hun advertenties hierdoor beter afstemmen op de bezoeker. "Deze advertenties betalen de ‘gratis’ content op internet", benadrukken de opstellers van de brief.

Statistieken

Websites kunnen met de informatie bijvoorbeeld ook voorkomen dat een bepaalde advertentie te vaak wordt vertoond en gebruiken cookies om statistieken bij te houden over gegevens als schermresolutie, besturingssysteem en browsertype.

Volgens de mediabranche heeft de Europese Commissie gelijk dat organisaties die cookies plaatsen internetters hier beter over moeten informeren en hen moeten wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de beveiliging van de browser.

"Maar Nederland wil nu het beste jongetje van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies te introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten."

Volgens Michiel Buitelaar, directeur digitale media bij Sanoma (onder meer uitgever van NU.nl), overzien de indieners van het wetsvoorstel de consequenties ervan niet. "Ze maken het leven van consumenten moeilijker en brengen de sector schade toe." Buitelaar noemt het amendement verder "onuitvoerbare wartaal".

Pop-ups

De uitgevers voorzien een grote stroom pop-ups om te voldoen aan een 'opt-in'-methode, oftewel een regeling waarbij de gebruiker toestemming moet verlenen aan elke cookie.

Daarnaast zou er schijnveiligheid ontstaan. "De gebruiker klikt de schermen op ‘de automatische piloot’ weg en leest de boodschap niet meer", aldus de verklaring.

Minister Verhagen van Economische Zaken ontraadt het voorstel van Van Bemmel. Nederland zou door de strengere regels te veel uit de pas lopen met de rest van Europa.

Zo zou de situatie kunnen ontstaan dat een Duitse website aan Nederlandse bezoekers om een ander soort toestemming zou moeten vragen dan aan Duitse bezoekers. Dat is een verstoring van de interne markt, meent Verhagen.

Bizar

Volgens D66'er Kees Verhoeven, mede-indiener van het wetsvoorstel, wekt de mediabranche de indruk dat er voor elke cookie toestemming zou moeten worden verleend, "maar dat zou bizar zijn". "Wij willen toestemming laten verlenen op het niveau van de adverteerder of de uitgever. Zo hoef je maar een keer te klikken voor meerdere websites."

Wat D66 betreft moet er nog wel gekeken worden naar het probleem rond het land van herkomst van een bepaalde site. "En we willen nog kijken of er een duidelijker onderscheid nodig is met betrekking tot verschillende soorten cookies", aldus Verhoeven.

Zo zijn er cookies die alleen door de site zelf worden bijgehouden, en zogeheten 'third party"-cookies, die gedeeld worden met externe advertentienetwerken.