AMSTERDAM - Apple is teruggekomen op het bekritiseerde prijsbeleid dat uitgevers van digitale abonnementen verplicht om prijzen lager of gelijk aan hun prijzen buiten de App Store te houden.

Uitgevers kunnen het deel dat Apple opstrijkt gaan compenseren, meldt MacRumors.

Tot nu toe moesten uitgevers die een abonnement voor de iPad aanboden hetzelfde abonnement voor dezelfde prijs of goedkoper aanbieden in de App Store.

De uitgevers waren het niet eens met dit beleid omdat de winkel van Apple op geforceerde wijze een laagsteprijsgarantie kreeg. Apple zou daarnaast dertig procent van de opbrengst overhouden aan de verkochte abonnementen.

Aanschaf-knop

Bladen mogen nu buiten de App Store om via een iPad-app content publiceren als daar maar geen aanschafknop of -link in verwerkt is.

Apple krijgt geen deel van de opbrengst voor goedgekeurde content die buiten apps om wordt aangeschaft.", verduidelijkt Apple bovendien tegenover de website. 

Uitgevers mogen hun prijzen in de App Store verhogen en op die manier kunnen zij het percentage dat Apple verdient compenseren.