AMSTERDAM - Dankzij een netto omzet van 962 miljoen euro in 2010 is de digitale advertentiemarkt de markt voor televisiereclame voorbijgestreefd. Deze stijgende lijn zal naar verwachting in de toekomst voortgezet worden.

Dit blijkt uit een rapport dat Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor online adverteren en interactieve marketing industrie.

De gehele Nederlandse advertentiemarkt kende een omzetstijging, ondanks de dalende advertentie-inkomsten voor kranten en tijdschriften.

"Kijkend naar het aandeel van de verschillende media in de totale advertentiebestedingen verwachten we dat internet nog veel dominanter gaat worden," zegt Roel van Rijsewijk, hoofdverantwoordelijke van het rapport.

"Een logisch en onvermijdelijk gevolg van de verschuivende aandacht van consumenten van kranten en tijdschriften naar online media."

Miljard

Voor 2011 wordt een groei verwacht van 10 procent in omzet, waarmee de bestedingen dit jaar boven de 1 miljard euro zullen uitkomen.

Twee procent van de huidige omzet is toebedeeld aan op websitebezoeker toegesneden advertenties naar aanleiding van surf- en zoekgedrag. Dit is opvallend, maar ‘ behavioral targeting’ is nog relatief jong. "Vandaar het beperkte aandeel in 2010," zegt IAB bestuurslid Emile van den Berg.

Vaste banners

Het grootste deel van de advertenties bestaat uit vaste banners en displays waarvoor de opdrachtgever betaalt op basis van het aantal bezoekers dat de reclame-uiting heeft gezien, de zogenaamde impressies. Ruim de helft van de omzet is afkomstig van opdrachten van reclamebureaus.