AMSTERDAM – De relatie tussen Apple en Google, de bedrijven werken samen op het gebied van kaarten en zoekfuncties, is ‘onvriendelijk’ geworden sinds de lancering van Androidtoestellen.

Dat stelt voormalig CEO Eric Schmidt dinsdag (Amerikaanse tijd) in een toespraak.

Schmidt spreekt op de D9-conferentie over de top vier techbedrijven en noemt daarbij Google, Apple, Facebook en Groupon. Microsoft valt wat betreft Schmidt buiten de boot.

Relatie verslechterd

Apple en Google zijn behalve rivalen ook partners. De samenwerking op het gebied van kaarttechnologieën voor de iPhone werd onlangs nog vernieuwd. Ook op het gebied van zoekmachines werken de twee bedrijven samen.

Toch is de relatie verslechterd sinds de komst van Androidtoestellen die direct concurreren met de iPhone van Apple, bekent Schmidt.

Google Offers

Een samenwerking met Facebook is in de afgelopen jaren bovendien ook van tafel geveegd door de netwerksite, zo maakt Schmidt bekend. Eerder was al duidelijk dat een poging Groupon over te nemen mislukt is.

Google zal woensdag wel een eigen online kortingsdienst, Google Offers, lanceren in Portland, Oregon die moet concurreren met het populaire Groupon. Via Groupon kunnen mensen kortingen krijgen op bijvoorbeeld evenementen.

Microsoft

Opvallend is dat Schmidt Microsoft in het verhaal buiten beschouwing laat. Hij zegt daarover: “Microsoft richt zich in deze consumentenmarkt te weinig op de consument.” Schmidt wijst op het feit dat de meeste inkomsten bij Microsoft gehaald worden uit zakelijke verkopen.

De voormalig CEO van de zoekgigant waarschuwt Microsoft bovendien dat ze moeten waken voor concurrentie van Google op de zakelijke markt: “Microsoft zou zich niet veilig moeten voelen in de zakelijke markt. We zien de dood van ICT zoals we dat nu kennen.”

Invloed Apple

In de toespraak had Schmidt wel nog wat positieve woorden over voor Apple. Zo stelt hij dat Apple ‘schitterende producten’ maakt. Het compliment werd echter direct gevolgd door de opmerking dat Apple bij deze producten wel te veel invloed uitoefent op ontwikkelaars van applicaties voor mobiele apparaten.

“Het Apple-model is het tegenovergestelde van het Google-model”, vindt Schmidt. “Bij Google geven we ontwikkelaars meer vrijheid en laten we de markt besluiten.”