AMSTERDAM – Raymond Spanjar, medeoprichter van Hyves, heeft een boek geschreven over de opkomst en ontwikkeling van de netwerksite. Ook onthult Spanjar een aantal ‘geheimen’ in het boek. Zo was Hyves een paar jaar geleden dichtbij een overname door MTV.

Dat stelt Spanjar tegenover NU.nl.

“Ik schrijf al vanaf het begin veel leuke dingen die achter de schermen gebeuren op met de gedachte dat ooit als boek uit te brengen. Begin 2009 ben ik alles definitief op papier gaan zetten”, legt hij uit.

Enerzijds is het boek bedoeld voor jonge ondernemers. Spanjar hoopt hen te inspireren en hoopt dat zij kunnen leren van de fouten die Hyves gemaakt heeft. “Elke steen waar je je aan kan stoten hebben wij ons wel één of twee keer aan gestoten.”

Niet-ok

Maar ook voor de consumenten is het boek naar de mening van Spanjar interessant. “Het boek biedt een mooie blik op de politiek, zoals de Hyves van Jan Peter Balkenende en een kijk achter de schermen van de bouw en groei van het product en het beste van Niet-ok.”

Met de zogeheten Niet-ok knop kunnen gebruikers van Hyves aangeven dat bepaalde content niet op de site zou moeten staan. Spanjar geeft een kijkje in wat er allemaal opgegeven wordt, zoals misbruik, erotiek en spam.

Overname

De medeoprichter van de Nederlandse sociale netwerksite biedt bovendien ook een blik in de geheimen van Hyves, zo belooft hij: “Een van de laatste hoofdstukken heet Het oog van de oorkaan. Hurricane was de codenaam die we aan het proces rond de overname door TMG gegeven hebben. Dat was een turbulente periode die ik in dat hoofdstuk beschrijf.”

Hyves werd eind 2010 door TMG overgenomen voor bijna 44 miljoen euro. “Ik kan nu over dingen schrijven die ik toen niet bekend mocht maken”, aldus Spanjar. Zo schrijft de medeoprichter ook over overnamegesprekken met MTV.

Het boek Van drie naar tien miljoen vrienden wordt uitgegeven door Lebowski en ligt 16 juni in de winkels en is uiteraard verkrijgbaar via Hyves. Een deel van de opbrengst gaat naar een stichting om jonge ondernemers te helpen.