DEN HAAG - Telecombedrijf KPN is vrijdag getroffen door een landelijke storing in het mobiele netwerk waardoor klanten niet konden bellen, sms'en of internetten. Rond 11.00 was de storing weer verholpen.

De problemen deden zich volgens KPN door het hele land voor. ''Tot enkele honderdduizenden mensen kunnen erdoor zijn getroffen,'' aldus een woordvoerder.

In de vroege ochtend ontstond een probleem in Den Haag met de apparatuur die zorgt voor de stroomvoorziening. Daardoor ontstond het euvel waardoor mensen geen gebruik konden maken van hun telefoon, laptop of tablet.

Rond negen uur in de ochtend zouden de problemen met de stroomvoorziening zijn verholpen, maar volledig herstel van het netwerk liet nog tot 11.00 op zich wachten.

Klantvriendelijk

De Consumentenbond laat weten dat het telecombedrijven zou sieren als zij iets voor de consument doen in het geval van een langdurige storing. ''We vinden niet dat ze de consument automatisch aan de kant kunnen zetten'', aldus een woordvoerster. ''Ze zeggen allemaal klantvriendelijk te willen opereren.''

Volgens haar hoeven ze niet meteen abonnementsgeld terug te geven, maar zou een gebaar al mooi zijn. ''Er is een mooi grijs gebied tussen geld teruggeven of helemaal niks doen.''