AMSTERDAM – De overgang van de zakelijke markt naar de consumentenmarkt van Blackberry smartphones verliep heel natuurlijk. Fabrikant Research In Motion (RIM) heeft nooit specifiek gericht op het veroveren van consumenten.

Dat vertelt Arnaud Bret, Managing Director Benelux, tegenover NU.nl.

Ondanks het feit dat RIM zich niet ‘richtte’ op de consument was de best verkochte telefoon van 2010 in Nederland een Blackberry. Ook in februari 2011 was dit zo en lijkt RIM het succes dus voort te zetten.

Zakelijk

Volgens Bret hebben juist de ervaringen van zakelijke gebruikers gezorgd voor de populariteit bij consumenten: “Al meer dan tien jaar is Blackberry dé standaard voor de zakelijke markt. Blackberry werkt gewoon. Het is betrouwbaar, heeft een goede batterijduur en is erg efficiënt.”

“De consument is dat na verloop van tijd gaan inzien. Daar heeft RIM geen specifieke focus voor nodig gehad.”

Playbook

De tablet van het bedrijf, genaamd Playbook, verscheen onlangs in de Verenigde Staten en Canada en ontving over het algemeen weinig positieve reviews. Vooral de verplichte koppeling met een Blackberrytoestel om van functionaliteiten als e-mail en de agenda gebruik te maken kon rekenen op kritiek.

RIM weersprak die kritiek al en ook Bret verwacht grootste dingen van de Playbook. Volgens hem is de markt gewoon nog erg jong en moeten consumenten nog wennen. “RIM zal blijven innoveren en zal een partij op de tabletmarkt worden met betere hardware, een beter besturingssysteem, een betere gebruikerservaring en betere partners dan de concurrentie.”

Bret stelt dat de Playbook het zo slecht nog niet doet. “We hebben meer dan drieduizend applicaties specifiek voor onze tablet. Zo ver ik weet is dat een grotere selectie dan alle andere tablets en besturingssystemen hadden bij hun lancering.”