Bruiloft William en Kate trekt zware wissel op internet

AMSTERDAM – De bruiloft van Prins William en Kate Middleton heeft vrijdag een zware wissel getrokken op het internet.

De website van de BBC kampte vlak voor het middaguur, toen William en Kate aankwamen bij de Westminster Abbey, met ernstige problemen waardoor het voor veel gebruikers niet mogelijk was de livestream te bekijken.

Ook op microblogdienst Twitter ging het los. Op het hoogtepunt werden er driehonderd berichten per seconden gestuurd die gebruikmaakten van #Royalwedding. Met deze zogeheten hashtag worden berichten gebundeld.

Toen Kate uit de auto stapte na haar aankomst bij de Westminster Abbey, zou bijna 10 procent van alle tweets wereldwijd het woord ‘wedding’ bevat hebben, aldus Trendistic.

Facebook zou volgens een redacteur van TechCrunch in Groot-Brittannië in vier uur tijd bijna 700.000 statusupdates hebben verwerkt met Royal Wedding als 'onderwerp'

Livestream

Youtube verzorgde net als veel televisiestations een livestream van de gebeurtenis en Google maakte vooraf al bekend zo’n 400 miljoen kijkers te verwachten. De videowebsites heeft vrijdag geen problemen gehad met het bezoek. Hoeveel mensen daadwerkelijk gekeken hebben naar de stream is nog niet bekend.

Duidelijk is dat het record voor een livestream in ieder geval verbroken is. Dit record stamt uit 2010 tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika en ook tijdens de inauguratie van Barack Obama werd er massaal via internet naar de stream gekeken.

Beide evenementen trokken ongeveer zeventig miljoen kijkers.

Mobiele providers

Mobiele providers O2 en Vodafone hebben er in Londen voor gezorgd dat het massaal toegestroomde publiek - naar schatting waren er meer dan een miljoen mensen op de been – gebruik kon blijven maken van internetdiensten. Dat schrijft de Britse krant the Telegraph.

De aanbieders verhoogde de capaciteit door extra tijdelijke zendmasten te plaatsen op drukke punten. O2 stelt 65 miljoen foto’s van de bruiloft te hebben afgehandeld. In heel Groot-Brittannië steeg het aantal telefoontjes met 15 procent en werden er 23 procent meer foto’s verstuurd dan op een normale vrijdag.

Tip de redactie