RIJSWIJK - TomTom gaat licentievoorwaarden voor zijn navigatiesystemen aanpassen om te voorkomen dat reisinformatie van klanten gebruikt wordt door de politie.

Dat valt op te maken uit een verklaring van TomTomtopman Harold Goddijn woensdag aan de klanten.

Hij reageerde op berichten dat reisinformatie die door het bedrijf wordt verzameld en beschikbaar is voor gemeenten en provincie, ook door de politie wordt gebruikt.

Mede aan de hand van die informatie bepalen sommige korpsen waar snelheidscontroles plaatsvinden.

Licentievoorwaarden

''Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee, schrijft Goddijn. ''We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.''

Gebruikers die hebben ingestemd met gebruik van de gegevens, delen die over hun rijgedrag via internet. Die gegevens worden geanonimiseerd, aldus een woordvoerder van TomTom. Op die manier ontstaat een databank met gegevens waar mensen rijden, hoe snel en in welke richting.

Files voorspellen

''Zo kunnen we bijvoorbeeld beter files voorspellen. De gegevens worden verkocht aan diverse partijen, waaronder overheden. Die kunnen dan zien waar het te vaak stilstaat,en bijvoorbeeld besluiten om wegen bij te bouwen.''

ANWB-directeur Guido van Woerkom vindt de handelwijze van TomTom niet netjes, zei hij woensdag tegen de NOS. ''Als je gegevens verzamelt, en daar zal best een goede reden voor zijn, dan is het beter als je vertelt wat je er mee doet. Gegevens ter beschikking stellen aan de politie is niet iets wat de samenleving prettig vindt'', aldus Van Woerkom voor de microfoon.

Niet rechtstreeks

Volgens de Raad van Korpschefs krijgt de politie de informatie niet rechtstreeks via TomTom. Een verkeerstechnisch adviesbureau neemt de gegevens van TomTom af en verwerkt ze in analyses en rapporten, stelt een woordvoerder van de raad.

In de rapporten staat bijvoorbeeld informatie over het provinciale wegennet en de snelheid op een bepaalde tijd. Het bureau biedt deze rapporten aan aan een aantal provincies in Nederland, die het onderliggende wegennet beheren.

Handhaving

''Op basis van een combinatie van rapporten en ongevalsstatistieken kijk je dan met Openbaar Ministerie en politie naar plekken waar je de handhaving kunt aanscherpen'', aldus de zegsman. De politie beschikt zodoende volgens de woordvoerder alleen over algemene informatie, en niet over de individuele gegevens van automobilisten.

Bekijk de verklaring van Harold Goddijn:

Get the Flash Playerto see this player.