AMSTERDAM – De Consumentenbond spreekt haar zorgen uit over het duurder maken en blokkeren van mobiele internetdiensten. De vrije toegang tot informatie zou in gevaar zijn en het kiezen van een abonnement wordt nog ingewikkelder.

Dat stelt de Consumentenbond woensdag in een reactie. Woensdagavond zal er in de Tweede Kamer onder meer gesproken worden over het blokkeren van mobiele diensten.

KPN zal vanaf de zomer nieuwe abonnementen invoeren waar voor bepaalde mobiele internetdiensten extra geld moet worden betaald. Als de klant niet betaalt, is de dienst niet beschikbaar. Vodafone blokkeert VoIP, bellen over internet, al langer voor basisabonnementen.

Ingrijpen

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de telecomaanbieders die bepaalde diensten duurder maken, goed te volgen en zo nodig in te grijpen. “We vrezen dat consumenten door deze ontwikkeling geen toegang meer hebben tot belangrijke internetdiensten”, aldus de bond.

Ook vindt de Consumentenbond het blokkeren en duurder maken van diensten ongunstig voor innovatie. “Sommige diensten zijn alleen nog toegankelijk voor consumenten met een duurder abonnement en dit kan de ontwikkeling van nieuwe diensten remmen.”

"Het blokkeren van internetdiensten is slecht voor consumenten", zo luidt de conclusie.

Kamermeerderheid

Eerder bleek uit een rondvraag van NU.nl al dat een Kamermeerderheid negatief denkt over de plannen van KPN. CDA, D66, GroenLinks, PvdA, SP en VVD zijn niet te spreken over de voornemens en eisen verschillende maatregelen.

Wat er precies gaat gebeuren zal tijdens het debat van woensdagavond mogelijk duidelijk worden.