AMSTERDAM –Smartphones zijn erg belangrijk voor zoekmachines en bedrijven omdat mobiele gebruikers bijzonder vaak actie ondernemen aan de hand van een zoekopdracht.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos OTX in opdracht van Google. Eind 2010 werden ruim vijfduizend Amerikaanse smartphonegebruikers ondervraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent van de ondervraagden hun smartphone gebruikt om zoekopdrachten uit te voeren. Zoekmachines zijn dan ook meteen de meeste bezochte websites op mobiele telefoons, gevolgd door sociale media.

Aankoop of bezoek

Negen van de tien zoekopdrachten resulteert bovendien in een handeling. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het bezoeken van een bedrijf. Bijna een kwart van de mobiele zoekers raadt na een zoekopdracht een product aan aan anderen.

In het onderzoek geeft 79 procent aan dat de smartphone hen helpt bij het winkelen. Dat kan hulp zijn in de vorm van prijsvergelijken, meer informatie over een bepaald product vinden of het adres van een verkooppunt achterhalen.

74 procent van de mensen die hun smartphone gebruiken bij het winkelen gaan daarna over tot een aankoop.

Bedrijven

Al deze cijfers zijn erg belangrijk voor Google omdat mobiele zoekopdrachten resulteren in heel ander gedrag dan bij de standaard zoekmachine. Ook voor bedrijven toont dit onderzoek nogmaals aan hoe belangrijk het is online goed vertegenwoordigd te zijn zodat potentiële klanten het bedrijf kunnen vinden.

Onlangs bleek uit een ander onderzoek in opdracht van Google, uitgevoerd door de Boston Consulting Group (BCG), al dat Nederlandse bedrijven achterblijven bij consumenten als het aankomt op het gebruik van internet.

Nederlandse bedrijven zouden niet voldoende zichtbaar zijn en niet alle digitale mogelijkheden omarmen in vergelijking met andere landen.