AMSTERDAM – Facebook heeft de dienst Deals officieel gelanceerd. Met Facebook Deals kunnen gebruikers met hun vrienden korting krijgen op bepaalde evenementen en activiteiten. De dienst moet gaan concurreren met Groupon.

The New York Times meldt dit dinsdag. Facebook heeft de lancering inmiddels bevestigd.

Facebook Deals werd al langer verwacht en de dienst zal nu eerst in vijf Amerikaans steden (Atlanta, Austin, Dallas, San Diego en San Francisco) getest worden.

Kortingen

Gebruikers kunnen met Deals via Facebook Credits kortingen aanschaffen op bijvoorbeeld concerten. De kortingen kunnen met vrienden gedeeld worden via e-mail én via het prikbord. Vooral dat laatste moet een kracht worden van Facebook Deals ten opzichte van Groupon.

Facebook Credits is een onderdeel van de netwerksite waarmee bijvoorbeeld in games al aankopen kunnen worden gedaan. Nu kunnen deze credits dus ook gebruikt worden voor het krijgen van kortingen.

Like en Send

Dinsdag werd bovendien bekend dat de netwerksite komt met een uitbreiding van de Like-knop van Facebook. Zo zou er ook een Send-knop geïntroduceerd worden waarmee gebruikers een pagina kunnen versturen naar een selecte groep vrienden in plaats van naar alle contacten. De knop zou geen vervanging zijn van de Like-knop.