Nederland steeds digitaler

AMSTERDAM – Het aantal breedbandaansluitingen en het aantal digitale tv-abonnementenen is ook in 2010 gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. Nederlanders kiezen bovendien steeds vaker voor digitale telefonie.

Dat blijkt uit de marktmonitor 2010 van telecomwaakhond Opta.

Nederland was in 2010, net als in 2009, koploper wat betreft het aantal breedbandaansluitingen. Met 37,8 aansluitingen per honderd inwoners staat Nederland van alle OESO-landen op de eerste positie.

OESO staat voor Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, een samenwerkingsverband van 34 landen.

Nederland wordt op de voet gevolgd door Denemarken en Zwitserland. In totaal groeide het aantal breedbandaansluitingen in ons land naar 6,3 miljoen in het derde kwartaal van 2010.

Verzadiging

Opta constateert een verzadiging van de markt omdat vergeleken met eind 2009 de groei ‘slechts’ 3 procent betreft, waar dit percentage eerder hoger lag. Als alleen gekeken wordt naar het aantal glasvezelaansluitingen lopen Korea, Japan en Zweden voor.

Wat betreft internetsnelheden kiezen Nederlanders in 2010 vooral voor 10 tot 30 Mbps. Ongeveer 2,9 miljoen mensen beschikken over een snelheid binnen deze marge.

DSL is in Nederland het populairst met 3,6 miljoen aansluiten, daarna volgt kabel met 2,5 miljoen aansluitingen. Glasvezel komt uit op 157.000 aansluitingen.

Aanbieders

“De groei van bepaalde type aansluitingen heeft in 2010 niet gezorgd voor drastische verschuivingen in de marktaandelen van partijen die actief zijn op de breedbandmarkt”, schrijft Opta.

KPN komt uit op 40 tot 45 procent, Ziggo heeft 20 tot 25 procent van de markt in handen en UPC is goed voor 10 tot 15 procent. De DSL-aanbieders naast KPN hebben een marktaandeel van 10 tot 15 procent.

Televisie

Naast het aantal breedbandaansluitingen blijft het aantal huishoudens dat digitaal televisie kijkt groeien. In 2010 is dit aantal voor het eerst groter dan het aantal huishoudens dat alleen analoge televisie heeft.

Veel mensen met digitale televisie hebben overigens nog wel een analoog abonnement voor in een andere kamer bijvoorbeeld. Bij UPC krijgen abonnees bovendien standaard analoge tv en is digitale tv daar een uitbreiding van.

In september 2010 had 65 procent van de consumenten digitale televisie. Nog 30 procent heeft alleen een analoog abonnement. Opta concludeert dat consumenten vooral kiezen voor digitale tv waarbij analoog is inbegrepen.

Telefonie

Wat betreft telefonie blijken Nederlanders in 2010 steeds minder te bellen via een vaste aansluiting: 5,9 procentpunt minder dan het jaar ervoor. Bovendien kiest een recordaantal mensen voor digitale telefonie.

Ook is het aantal belminuten via mobiele telefoons (11,3 miljard) voor het eerst groter dan via de vaste lijn (11,2 miljard). Het aantal sms’jes stijgt van 9 miljard in 2009 naar 5,5 miljard in de eerste helft van 2010.

Het dataverbruik via mobiele telefoons is in de eerste zes maanden van vorig jaar verachtvoudigd ten opzichte van het eerste half jaar van 2008. Ook op de telefoniemarkt is KPN de grootste met 35 tot 40 procent aandeel. T-Mobile en Vodafone hebben ieder 20 tot 25 procent van de markt in handen.

Innovatie en concurrentie

Opta is in 2010 begonnen met een driejaarlijks onderzoek naar de Nederlandse communicatiemarkten. “Na diepgaande analyse zal Opta besluiten of, en zo ja welke maatregelen nodig zijn om innovatie en concurrentie verder te stimuleren”, aldus de waakhond.

“Aan de ene kant zien we tot nu toe meer keuze voor de consument, maar aan de andere kant ook consolidatie waardoor er minder spelers overblijven. In juni zal Opta de maatregelen bekendmaken die ervoor moeten zorgen dat consumenten wat te kiezen hebben en houden op het gebied van bellen, internetten en televisie.”

Na een vorig onderzoek probeerde Opta UPC en Ziggo te verplichten het analoge pakket door te verkopen aan partijen als Tele2. De rechter stak hier echter een stokje voor.

Lees meer over:
Tip de redactie