Ook 'do not track'-functie in Safari

AMSTERDAM – Apple heeft zich bij Mozilla en Microsoft geschaard wat betreft het invoeren van een ‘do not track’-functionaliteit in de browser.

Microsoft en Mozilla bieden een knop waarmee gebruikers kunnen aangeven dat zij niet willen dat hun gegevens gebruikt worden door adverteerders om gericht reclame aan te bieden al langer aan.

Google onderzoekt de mogelijkheden en biedt een add-on waarmee gebruikers van Chrome kunnen laten weten dat hun gegevens niet gebruikt mogen worden. Ook Apple bouwt een 'do not track'-knop nu in Safari.

Niet verplicht

Het probleem is dat adverteerders vooralsnog niet verplicht zijn de wens van internetters op te volgen. Tot dusver heeft nog geen grote adverteerder toegezegd de gegevens niet te gebruiken.

Hoe dan ook geven Apple, Microsoft en Mozilla en boodschap af. Apple heeft met browser Safari 6,6 procent van de markt in handen. Microsoft bedient met IE zo’n 56 procent van de mensen en Mozilla is met Firefox goed voor 21,8 procent.

Google, die nog geen totale ‘do not track’-functie aanbiedt, heeft 11,6 procent van de browsermarkt in handen. Het aandeel van Chrome groeit snel.
 

Lees meer over:
Tip de redactie