AMSTERDAM – KPN moet zich de komende jaren richten op concurrentie van kabelbedrijven Ziggo en UPC.

Dat stelt vertrekkend CEO Ad Scheepbouwer in een interview.

Hij adviseert Eelco Blok, die het stokje van Scheepbouwer gaat overnemen, zich te richten op de Duitse markt en op kabelbedrijven UPC en Ziggo.

Marktaandeel

“We moeten ons marktaandeel ten opzichte van de kabelbedrijven verhogen”, aldus Scheepbouwer. UPC en Ziggo willen de komende jaren actiever worden in mobiele diensten en KPN zet juist in op televisie waar de kabelbedrijven al groot in zijn.

“De strijd op de markt zal nog zo’n vijf tot zeven jaar duren. Dan is de markt volwassen”, aldus de topman. KPN richt op een marktaandeel rond 60 procent.

Mobiel internet

De provider liet aan het begin van 2011 weten fors in te zetten op de groei van mobiel internet en interactieve televisie dit jaar. Ongeveer 40 procent van de mobiele klanten had toen mobiel internet. 302.000 klanten hadden interactieve televisie.

Scheepbouwer pleitte toen voor het koppelen van mobiele abonnementen aan pakketten waarin internet, televisie en vaste telefonie in huis worden aangeboden.

Wijzigingen

De huidige CEO Blok liet woensdag weten geen grote wijzigingen aan te brengen in de strategie van het telecomconcern. Blok presenteert zijn nieuwe strategie op 10 mei, zo liet hij woensdag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering weten.

Tijdens de vergadering lichtte hij wel een tipje van de sluier op. ''Het zal geen haakse bocht naar links of rechts zijn'', stelde hij. ''Ik heb per slot van rekening zelf meegewerkt aan de huidige strategie.''

Overname

De drie pogingen van andere bedrijven om KPN over te nemen, waarover vertrekkend topman Ad Scheepbouwer vorige week in NRC Handelsblad sprak, zijn volgens president-commissaris Jos Streppel niet ver gekomen.

''Het is niet tot de onderhandelingstafel gekomen'', aldus de voorzitter van de raad van commissarissen van KPN.