Financial Times protesteert tegen Apple

AMSTERDAM – The Financial Times is in opstand gekomen tegen het nieuwe beleid van Apple rond het afsluiten van abonnementen voor tijdschriften en kranten via de App Store.

Dat blijkt uit uitspraken van Rob Grimshaw, algemeen directeur bij the Financial Times, tegenover Reuters.

Sinds februari verplicht Apple uitgevers om abonnementen ook via de App Store aan te bieden naast via een eigen website. Zo kunnen gebruikers een app downloaden en vervolgens in die app gemakkelijk een abonnement nemen.

Voorheen was de optie niet verplicht en konden uitgevers ook alleen verwijzen naar hun eigen website, zoals The Financial Times deed. Nadeel van verplicht afsluiten via de App Store is dat Apple 30 procent van de opbrengsten van de nieuwe abonnee eist.

Andere mogelijkheden

The Financial Times voert nu gesprekken met Apple om tot een andere oplossing te komen. “We willen onze directe relatie met onze abonnees niet kwijtraken. Dat is de basis van ons model”, aldus Grimshaw.

The Financial Times heeft bijna 600.000 betalende abonnees. De krant wordt erg goed bekeken via de iPad, maar Grimshaw ziet niets in het nieuwe systeem van Apple. “We zijn hoopvol over een positieve uitkomst, maar als het een bepaald kanaal niet aansluit bij onze manier van zakendoen, zijn er genoeg andere kanalen waar we uit kunnen kiezen.”

NMa

De Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) liet eerder al weten de veranderingen in het beleid van Apple in de gaten te houden.

Lees meer over:
Tip de redactie