Hyves focust niet meer puur op ledengroei

AMSTERDAM – Facebook groeit keihard in Nederland, maar komt voorlopig niet in de buurt van Hyves dat elke maand meer dan 50 procent van de Nederlandse internetters bereikt. Het Nederlandse sociale netwerk noemt zich bewust lokaal en persoonlijk en zet niet meer specifiek in op ledengroei.

Toch groeit het ledenbestand van Hyves elke dag nog gemiddeld met drieduizend gebruikers. Er is geen significante verandering zichtbaar vergeleken met vorig jaar, onthult Hyves tegenover NU.nl.

Vaak wordt gedacht dat de populariteit van Facebook ten koste gaat van Hyves, maar dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Facebook heeft momenteel ongeveer 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers.

Verblijfsduur

Hyves ziet wel in dat het niet veel meer kan groeien aangezien het 5,5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers per maand heeft. “We zetten daarom in op de verblijfsduur van de Hyvers in de ontwikkeling van het product”, vertelt Wouter Glaser van Hyves.

Hyves Games maakt nu al zo’n 10 procent van de tijdsbesteding uit van de Hyver op onze site. Ook zetten we in op diensten zoals televisie via het sociale platform Hyves.TV waar we naast RTL en Youtube binnenkort ook andere content sociaal gaan integreren.”

Hyves ziet zichzelf daarom niet meer alleen als een website voor contact met vrienden. “We hebben ook een andere functie gekregen.” Zo weet Hyves naar eigen zeggen wat er speelt in Nederland omdat ze zich zo specifiek op de Nederlandse markt richten.

Overname TMG

In tegenstelling tot oproepen op Twitter op de dag van de overname van Hyves door TMG nam het ledenaantal van Hyves niet substantieel af. “Er werden die dag ongeveer vierduizend accounts meer verwijderd dan normaal. Uiteindelijk nam het ledental die dag voor het eerst in onze geschiedenis af, met zo’n duizend profielen.”

Facebook

Het Nederlandse netwerk acht zichzelf complementair aan Facebook. “Ondanks de grote groei van Facebook blijven we bij Hyves qua uniek bereik, en nog belangrijker qua tijdsbesteding, groter.”

“Het is niet Coca Cola tegen Pepsi Cola, maar Coca Cola tegen Fanta”, vindt Glaser. Naast deze metafoor omschrijft Glaser Hyves als de Galliërs van Europese netwerksites. “Hyves is in West-Europa het enige lokale netwerk dat dominant is in eigen land. Hyves lijkt dus wel een Gallische nederzetting omringd door het blauwe Romeinse Rijk.”

“Onze toverdrank is dat we bewust lokaal en persoonlijk zijn”, aldus Glaser.

Tip de redactie