Opta scherpt aanpak malafide sms-diensten aan
De maatregel werd in februari al aangekondigd en moet consumenten beschermen tegen malafide sms-diensten. Nu is het zo dat providers de abonnementen automatisch afschrijven bij de klant, terwijl die in veel gevallen niet om de dienst gevraagd hebben.
De mobiele aanbieder moet vanaf vrijdag eerst onderzoeken en kunnen aantonen dat de consument zich willens en wetens op de sms-dienst heeft geabonneerd. Hoewel providers niet perse schuldig zijn aan de sms-misleiding, verdienen zij er wel aan.
450.000 euro
Mobiele aanbieders die zich niet aan de regels houden, kunnen beboet worden met maximaal 450.000 euro per overtreding. “Mobiele aanbieders hebben aangekondigd deze klachten zorgvuldig te behandelen”, aldus Chris Fonteijn, voorzitter van Opta.
“Ik heb er daarom alle vertrouwen in dat zij op deze wijze mee gaan helpen met het bestrijden van sms-misleiding.” Tele2 en Vodafone kondigden eerder al aan geld van een malafide sms-dienst direct te verhalen op de aanbieder en niet op de klant.
Sms-filter
Ook zijn providers vanaf vrijdag verplicht aan klanten de mogelijkheid te bieden hun mobiele nummer te laten blokkeren voor betaalde sms-diensten. Daarvoor is een sms-filter in het leven geroepen. Consumenten kunnen zich via www.smsdienstenfilter.nl aanmelden.