
Google rondt schikking privacykwestie af
In september vorig jaar werd al bekend dat Google de rechtszaak over de privacy van gebruikers van de dienst Google Buzz geschikt had voor een bedrag van 8,5 miljoen dollar.
Een groot deel van het geld zal worden geschonken aan een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor privacybeleid op het internet.
Het bedrijf heeft bovendien toegezegd de privacymaatregelen iedere twee jaar te evalueren, zo maakt de Wall Street Journal woensdag bekend.
Kritiek
Buzz, een poging van Google om zich te storten op de groeiende markt voor sociale netwerken, kreeg veel kritiek van gebruikers.
De dienst is geïntegreerd in webmaildienst Gmail, en gebruikers daarvan werden door Google automatisch bevriend met veelgemailde contactpersonen.
Ongewenste situaties
Dat leidde tot veel ongewenste situaties. Een jonge vrouw in de Verenigde Staten deelde daardoor onbewust en ongewild allerlei persoonlijke gegevens met een ex-partner met wie ze juist alle banden had doorgesneden.
Zeven Amerikaanse consumenten spanden rechtszaken tegen Google aan. Het bedrijf had de privacyinstellingen van Buzz kort na de lancering in februari al aangescherpt.