AMSTERDAM – De Consumentenbond heeft T-Mobile opgeroepen klanten toch te compenseren voor de ongeveer negen uur durende storing van maandag.

De bond laat aan NU.nl weten dat een dergelijke oproep altijd gedaan wordt bij grote storingen.

“De laatste keer was een storing bij Vodafone. Toen hebben we ook opgeroepen tot een compensatieregeling”, aldus een woordvoerder. De Consumentenbond wijst erop dat er regelmatig dekkingsstoringen en andere kleine problemen zijn. "Die hoeven wat ons betreft uiteraard niet gecompenseerd te worden."

Kort door de bocht

T-Mobile gaf dinsdagochtend aan dat de storing te kort was voor algehele compensatie. “Het is voor ons ook overmacht en we moeten ergens een lijn trekken: dit viel voor ons net in de categorie waarbij we algemene vergoeding niet op zijn plaats vinden.”

“Op voorhand zeggen dat er niets gaat gebeuren, vinden wij wat kort door de bocht. Er zit een verschil tussen alles en niets doen”, aldus de bond. De organisatie oppert bijvoorbeeld gratis sms’en in het weekend voor alle T-Mobile-klanten.

Standpunt blijft gelijk

T-Mobile laat dinsdagmiddag in een reactie op de oproep aan NU.nl weten: "Ons standpunt blijft gelijk. De keuze die we gemaakt hebben was niet kort door de bocht. We hebben uitgebreid afgewogen wat de impact was."

De storing ontstond in een verbindingscentrale in Amsterdam. Het bedrijf meldde maandagavond laat dat de oorzaak van het probleem was achterhaald en verholpen.

Problemen

Volgens T-Mobile konden alle klanten tegen middernacht weer volledig gebruik maken van het netwerk. Sommige klanten klaagden dinsdagochtend echter dat nog steeds niet alles naar behoren functioneert.

Op een speciale pagina adviseert de provider mensen die nog last hebben van de storing hun toestel een paar minuten uit te zetten. Daarna moet er weer gebruik gemaakt kunnen worden van het netwerk.