NOORDWIJK - Nederlandse consumenten willen bij de aankoop van producten via internet een snellere levering en meer keuzevrijheid bij de bezorgmogelijkheden. In vergelijking met andere landen zijn de mogelijkheden in ons land daartoe duidelijk onder de maat.

Dat blijkt uit het Nederlandse deel van een wereldwijde studie van het IBM Institute for Business Value naar 'de slimme consument', die onder 30.000 consumenten is uitgevoerd.

De resultaten zijn dinsdag tijdens een congres in Noordwijk gepresenteerd.

De onlinewinkelier bepaalt nog vaak wanneer hij de bestelde producten levert. In andere landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, gelden al veel geavanceerdere en flexibelere bezorgmogelijkheden, stelt het rapport.

Meer keuzes

Om Nederlandse consumenten tot aankopen te stimuleren zou de verkoper klanten meer keuzes moeten bieden bij de levering van producten. Bijvoorbeeld online bestellen en het artikel dezelfde dag nog afhalen in de gewone winkel, of online bestellen en het meteen thuis laten bezorgen.

Belangrijk is dat de klant kan bepalen hoe die het product wil krijgen en hoe snel, aldus Robert Garf van IBM. In Nederland gebeurt dat volgens het rapport nog te weinig. Internetwinkels zouden daarom beter moeten luisteren naar de behoeften van de klant, aldus het rapport.

E-mailadres

Ook op andere punten wijkt de Nederlandse situatie af van die in andere landen. Zo blijkt de Nederlandse consument veel makkelijker zijn echte e-mailadres te geven bij internetaankopen. Volgens het onderzoek geeft 60 procent van de Nederlanders zijn e-mailadres als daarom wordt gevraagd, vergeleken met 24 procent in de rest van de wereld.

Nederlanders zijn ook nog minder vertrouwd met het doen van aankopen via de mobiele telefoon, terwijl in andere landen het gebruik van mobiele technologie al sterk is toegenomen. Zo gebruikt 80 procent van de consumenten in de onderzochte landen meer dan twee vormen van technologie voor het doen van de dagelijkse online-aankopen.