AMSTERDAM - Klanten met digitale tv kampen nog regelmatig met storingen, maar zijn toch tevreden over de diensten van de aanbieders.

Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 4300 abonnees van satelliet-, kabel-, ether- en interactieve televisie. Meer dan de helft van de ondervraagden kijkt digitale televisie via de kabel.’

Klanten van Caiway, Canal Digital, Digitenne, KPN, Tele2, UPC, ZeelandNet en Ziggo werden ondervraagd over storingen, gebruiksgemak en sterke en zwakke punten van hun aanbieders. Ziggo komt gemiddeld het beste uit de bus, Digitenne presteert het minst.

Storingen

Van Caiwayklanten heeft maarliefst 78 procent regelmatig last van storingen. Mogelijk is dit het gevolg van de nasleep van 10 oktober 2010, toen Caiway stopte met het doorgeven van het analoge signaal via de kabel.

Digitenne doet het niet veel beter: 72 procent van de klanten geeft aan regelmatig hinder te ondervinden van een storing. Opvallend is slechts 57 procent van de klanten van Ziggo last heeft gehad van storingen. Voorheen kwam de aanbieder regelmatig negatief in het nieuws in verband met storingen.

Tevreden

Ondanks de storingen zijn tv-kijkers over het algemeen tevreden over digitale televisie. De beeldkwaliteit scoort het beste met een gemiddeld cijfer van 7,6. Digitenne scoort wat betreft beeldkwaliteit het laagst; een 6,9. De klanten van Digitenne zijn tegelijkertijd wel het meest tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding.

Ziggoabonnees geven aan dat ze zenders in het basispakket missen en bij UPC neemt 65 procent een uitbreiding van dit basispakket. UPC biedt namelijk als basis analoge tv. Bij Caiway breidt slechts 36 procent uit.

Om een indruk te krijgen van het gebruiksgemak van de klanten van verschillende aanbieders is gevraagd wat ze vinden van de elektronische gids en de zapsnelheid. Bij KPN klagen klanten bovengemiddeld over de zapsnelheid. Bij Tele2 vindt 60 procent van de klanten deze snelheid juist (zeer) goed.

Overzicht

In totaal komt Ziggo (kabel) het beste uit de bus met een 7,4 gemiddeld. Zeelandnet (kabel) volgt met een 7,3. Ook KPN Interactieve tv (via internet) scoort een 7,3. CanalDigitaal (via satelliet) staat op de vierde positie met een 7,0. Daarna volgen UPC (via kabel, een 6,9), Tele2 Interactieve tv (via internet, een 6,9), Caiway (via kabel, een 6,2) en Digitenne (via ether, een 6,1).

Gemiddeld komen deze cijfers neer op een score van 6,9. Op storingen wordt met een 5,8 gemiddeld slecht gescoord. De kwaliteit van hd-beeld haalt met een gemiddelde score van 8,2 het gemiddelde omhoog.