
KPN transparant over wijziging na 'druk' Opta
Dat meldt Opta donderdag.
KPN kondigde eind 2010 in een brief een aantal tariefswijzigingen aan die de rekening voor zakelijke klanten begrijpelijker moesten maken. Wie niet op de brief reageerde, zou echter aan een jaarcontract vastzitten waar daarvoor het abonnement vrij opzegbaar was.
'Misleidend'
Tele2 noemde de brief al misleidend en liet bovendien weten dat het zou gaan om een verkapte tariefsverhoging. De ondernemers zouden gemiddeld 3,9 procent meer gaan betalen. Samen met Tele2 dienden Esprit XB, Verizon, Ziggo, UPC, Colt Technology Services en Vodafone een handhavingsverzoek in bij Opta.
Onder druk heeft KPN inmiddels aanvullende informatie gestuurd naar de klanten en daarmee is de zaak voor Opta afgedaan. De waakhond laat weten dat een aanbieder abonnees de mogelijkheid moet geven kosteloos op te zeggen als de voorwaarden in het nadeel van de abonnees worden gewijzigd.
Dat is inmiddels gebeurd, aldus Opta. Daarme zijn de gevolgen van de overtreding hersteld en dus wijst Opta de handhavingsverzoeken af.
Reacties
KPN laat in een reactie aan NU.nl weten dat de brief niet zo zeer onder druk is verstuurd. "Het blijft een keuze van KPN. Er is niet gedreigd met een dwangsom of iets dergelijks. Ook is de beschuldiging van misleiding door Opta ontkracht."
Vodafone vraagt zich af of dit ervoor zorgt dat KPN ook in de toekomst zijn klanten tijdig en volledig informeert. "Daarnaast is het volgens ons niet in het belang van de markt dat (zakelijke) klanten ongemerkt vast komen te zitten aan jaarcontracten met een opzegtermijn van drie maanden terwijl er steeds meer alternatieven voor de vaste lijn komen", aldus Vodafone in een reactie.