AMSTERDAM – KPN en Vodafone vinden het niet noodzakelijk dat de kosten van mobiel internet stijgen door het groeiend gebruik.

Dat laten de providers desgevraagd weten aan NU.nl. T-Mobile meldde vorige week dat het onvermijdelijk is dat de prijs van mobiel internet de komende jaren stijgt.

Volgens T-Mobile komt dit door de investeringen die telecombedrijven moeten doen in het netwerk om het groeiend gebruik aan te kunnen. Bovendien drukt de overheidsregulering op de winstgevendheid van deze bedrijven.

Andere aanpak

Volgens KPN en Vodafone is een stijging van de prijs echter niet noodzakelijk, de providers kiezen voor een andere aanpak. Waar T-Mobile inzet op onbeperkt internet kiezen Vodafone en sinds deze week ook KPN voor abonnementen met beperkte databundels.

Zo geldt voor de meeste abonnementen een limiet van 1000 MB. Dat is volgens KPN voldoende voor 95 procent van de gebruikers en die zijn dus niet meer geld kwijt. De bovenste 5 procent kan voor een extra bedrag de bundel uitbreiden en is dus potentieel iets meer geld kwijt.

Verbruik

“Het is niet meer eerlijk om aan iedereen hetzelfde bedrag te vragen voor onbeperkt internet. Het zal in de toekomst meer aan de hand van verbruik gaan”, voorspelt KPN. “Nu compenseert de gemiddelde gebruiker de extreme gebruiker en wordt de extreme gebruiker boos als de snelheid omlaag gaat omdat ze te veel gebruiken.”

“Deze manier van in rekening brengen gaat op termijn niet op. Mensen moeten betalen voor wat ze gebruiken en moeten de mogelijkheid krijgen verschillende bundels te kiezen.”

Verandering op de markt

Vodafone sluit zich hierbij aan en constateert ook een verandering op de markt: “Internet wordt steeds meer de kern van het abonnement, maar mensen hebben verschillende behoeftes. Ons uitgangspunt zal altijd blijven internet betaalbaar en toegankelijk te houden.”

Ook Vodafone voorziet dat consumenten gaan betalen aan de hand van wat zij gebruiken. Hierdoor zou de gemiddelde prijs niet stijgen en zouden alleen de topgebruikers meer geld kwijt zijn.

Differentiatie

KPN, T-Mobile en Vodafone lieten eerder al aan NU.nl weten dat er in de toekomst mogelijk ook wordt gekeken naar welke diensten mensen gebruiken. Wordt gebruik gemaakt van zware diensten, zoals Youtube, zal er meer betaald moeten worden. In praktijk komt dit ook neer op betalen naar gebruik.