AMSTERDAM - Traditionele reisbedrijven zoals de touroperator en het reisbureau moeten hun aanbod beter aanpassen aan de wensen van de consument. Willen ze in de toekomst nog een rol van betekenis spelen, dan moet de slag op internet worden gemaakt.

Dat stelt het ING Economisch Bureau in een donderdag gepubliceerd rapport.

De meerderheid van Nederlandse vakantiegangers zoekt en boekt de vakantie inmiddels online. Dit gebeurt grotendeels nog bij reisorganisaties, maar steeds vaker via vergelijkingssites, internetreisbureaus of direct bij het hotel of de luchtvaartmaatschappij (25 procent). Nog geen 10 procent van de mensen gaat langs bij een traditioneel reisbureau.

Standaardreizen

Touroperators, de samenstellers van pakketreizen en reisbureaus bieden volgens sectormanager Travel Sasja van As-Winters te veel standaardreizen, waar mensen niet op zitten te wachten.

''Daar is zeker een markt voor, maar die wordt het domein van de onlineaanbieders. De prijs is daarbij leidend.'' Pakketreizen lijken op hun retour. Touroperators en reisbureaus moeten zich richten op vakanties op maat, en dat op grote schaal. ''Dat kan ook via technologie.''

Superservice

Verder moeten reisbureaus in de toekomst geen gewone service bieden maar superservice. Bedrijven moeten hun klanten kennen èn ze moeten hun weg weten op het net. ''Traditionele spelers wisten hun organisatie niet snel genoeg om te vormen'', aldus Van As-Winters.

Vergelijkingssites als Zoover en Tripadvisor loodsen steeds meer mensen door naar hun bestemming, niet gevonden worden op Google is funest. Nu is het zaak aanwezig te zijn op social media als Facebook en Twitter. ''Tripadvisor is een samenwerking aangegaan met Facebook, zodat op basis van reistips van vrienden een reis gepland en geboekt kan worden.''