AMSTERDAM – De Belastingdienst gaat particulieren via Twitter helpen met de belastingaangifte. Het gaat in eerste instantie om een proef.

Dit meldt de Belastingdienst dinsdag. De dienst denkt via het sociale medium meer mensen tegelijk te kunnen helpen met eenzelfde antwoord, omdat iedereen de vragen en discussies kan volgen.

Particulieren kunnen hun vragen stellen via @BDaangifte en met de hashtag #ag10. De overheidsinstelling beantwoordt alleen vragen die publiekelijk gedeeld kunnen worden. Vertrouwelijke gegevens en persoonlijke vragen worden niet beantwoord.

Iedereen is wettelijk verplicht voor 1 april de belastingaangifte in te dienen. Wie voor die datum de aangifte indient, krijgt voor 1 juli antwoord in de vorm van een voorlopige aanslag. Hierin staat hoeveel de belastingplichtige terugkrijgt of moet betalen.

Bereikbaarheid

Het twitterteam van de Belastingdienst is de gehele maand maart te bereiken van maandag tot en met zaterdag, tijdens de bereikbaarheidsuren van de Belastingtelefoon. Vragen die buiten deze tijden gesteld worden, worden op een later tijdstip behandeld.

Jaarlijks beantwoordt de Belastingtelefoon circa veertien miljoen vragen. Meer dan 35 procent daarvan wordt tijdens de aangifteperiode gesteld.