AMSTERDAM – Na een eerdere aankondiging van Google heeft nu ook Microsoft aanpassingen aan de zoekmachine gedaan om deze socialer te maken.

Alle zoekresultaten op Bing zullen voortaan voorzien worden van informatie vanuit Facebook. Zo is te zien hoe vaak en door wie de bewuste websites gewaardeerd zijn op de netwerksite.

Eerder verwerkte Bing Twitter in de zoekresultaten en werden sommige resultaten voorzien van ‘likes’ vanuit Facebook. Deze functie is nu verder uitgerold en voorlopig alleen beschikbaar in de Verenigde Staten (VS).

Google

Google maakte vorige week bekend de zoekresultaten mede te gaan baseren op hoe vaak iets gedeeld is door bekenden via sociale media.

Microsoft spreekt in een blog van een ontwikkeling binnen een ‘langere reis’. Wat er nog meer verwacht kan worden maakt het bedrijf niet bekend. Bing past de volgorde van zoekresultaten nu in ieder geval nog niet aan, aan de hand van sociale media.

Aandeel Bing

Onlangs werd duidelijk dat Bing in de VS groeit ten koste van Google. In een jaar tijd groeide het marktaandeel van 25,7 procent naar 27,4 procent. Google moest terrein inleveren en ging van 69,7 naar 68 procent.

Medio 2009 kondigde Bing en Yahoo een samenwerking aan waardoor de percentages in de huidige overzichten worden opgeteld. De twee bedrijven hopen zo concurrentie te kunnen bieden aan Google.

Yahoo liet onlangs echter weten dat de samenwerking nog niet het beoogde resultaat heeft gehad. Het aantal pageviews loopt terug en het bedrijf heeft honderden werknemers moeten ontslaan.

Diefstal

Begin februari 2011 onthulde Google nog dat Microsoft zoekresultaten van de zoekgigant ‘steelt’ om Bing zo relevantere websites te laten presenteren. Uit eigen onderzoek bleek dat Microsoft de volgorde van zoekresultaten en individuele websites kopieert naar de eigen zoekmachine.