AMSTERDAM – Online muziekdienst Spotify heeft bijna 75 miljoen euro opgehaald bij private investeerders. Rekening houdend met deze investering zou Spotify in totaal bijna 750 miljoen euro waard zijn.

Het van oorsprong Zweedse bedrijf gaat het geld gebruiken om uit te breiden en om nieuwe diensten toe te voegen aan het programma. Dit meldden internationale media maandag op basis van anonieme bronnen.

Onder andere Kleiner Perkins Caufield & Byers, naar verluidt één van de bekendste investeerders in Silicon Valley, stapt in Spotify. De investeringsmaatschappij heeft onlangs een speciaal fonds opgericht om investeringen te doen in websites gerelateerd aan social media.

Ook de Russische investeringsmaatschappij DST Global, bekend als grote investeerder in Facebook en Groupon, heeft geld gestoken in de muziekdienst.

Concurrent

Spotify is een muziekdienst waarbij gebruikers gratis online muziek kunnen beluisteren met de voorwaarde dat er advertenties worden getoond. Voor een betaald abonnement worden de advertenties weggehaald.

In Europa heeft het bedrijf 10 miljoen gebruikers, zegt Spotify. In de VS is de dienst nog niet aanwezig, maar er worden gesprekken gevoerd met platenmaatschappijen om dit mogelijk te maken. De dienst wordt gezien als een concurrent van iTunes van Apple.