AMSTERDAM – Providers moeten meer doen om veiligheid voor gebruikers van smartphones te te verbeteren. Informeren en samenwerking met fabrikanten en veiligheidsbedrijven is gewenst.

Dat laten Greg Day, beveiligingsspecialist van McAfee, Tom Welling, deskundige bij Symantec en Kevin Mahaffey, oprichter van Lookout, weten tegenover NU.nl.

Day vindt dat de providers meer zouden moeten doen aan beveiliging. “Een samenwerking met beveiligingsbedrijven en de fabrikanten van mobiele apparatuur zou de ideale combinatie zijn”, aldus de deskundige.

Bundel

Ook Welling wijst op de mogelijkheid beveiligingspakketten voor smartphones aan te bieden. “Het is een mogelijkheid om in de bundel software aan te bieden zodat klanten in ieder geval tegen de bekende malware beschermd zijn.”

“Tevens is al te zien dat providers steeds vaker de mogelijkheid bieden om het internetverkeer op te schonen”, aldus Welling. Dergelijke maatregelen zouden de privacy van gebruikers moeten beschermen.

Voorspelling

Mahaffey durft zelfs te voorspellen dat providers het komende jaar steeds meer gaan doen om de telefoons van hun klanten en hun eigen netwerk te beschermen. “Het is daarnaast belangrijk dat alle providers hun klanten inlichten over hoe zij hun eigen veiligheid kunnen waarborgen.”

De deskundigen achten maatregelen om telefoons en netwerken te beveiligen noodzakelijk omdat zij in 2011 een explosieve groei van het aantal mobiele aanvallen verwachten.

‘Gevaar is reëel’

In de media verschijnen de afgelopen maanden regelmatig berichten over applicaties op mobiele apparaten die gegevens van de gebruiker opslaan en doorsturen naar derden. Bijna nooit wordt duidelijk of het opslaan en gebruiken van deze informatie daadwerkelijk voor gevaar zorgt.

“Het gevaar is reëel”, meent Welling. “Het heeft alleen niets met mobiel te maken. Dezelfde gevaren kennen we al op pc’s, maar mobiel wordt steeds groter en dus zetten criminelen daar vaker op in.”

Day en Mahaffey sluiten zich bij de mening van Welling aan. De oprichter van Lookout, een Amerikaans bedrijf dat ruim 300.000 gratis applicaties onderzocht, voegt daar nog wel aan toe dat men geleerd heeft van de ervaringen op pc’s.

“Mensen zijn voorzichtig, denken na over de herkomst van een applicatie en beschermen zichzelf daarmee tegen eventuele diefstal van gegevens of malware die via applicaties binnenkomt”, aldus Mahaffey.

Bewustwording

Day en Welling pleiten juist voor extra bewustwording, dat is de enige manier om illegale praktijken rondom persoonlijke gegevens terug te dringen. Massale privacyschending via applicaties zou volgens de twee deskundige zorgen voor flink meer bewust gedrag. Mahaffey vindt de bewustwording al voldoende.

Op de vraag hoe vaak er misbruik wordt gemaakt van persoonlijke gegevens, kunnen de drie experts geen sluitend antwoord geven. Veel applicaties gebruiken namelijk gegevens zoals locatie en contacten om de dienst te verbeteren.

Relevantie

Zo wil Google Maps weten waar de gebruiker is om relevantere informatie te presenteren en kunnen sociale applicaties via de contacten weten wie ‘vrienden’ zijn. Ook wordt de locatie gebruikt om relevantere advertenties te bieden.

“Sommige mensen hebben misschien liever niet dat hun gegevens gebruikt worden voor advertenties, maar die reclame maakt het wel mogelijk applicaties gratis aan te bieden”, legt Mahaffey uit. “Een relevante reclame is altijd beter dan een niet relevante reclame.”

Wanneer gebruikers adverteerders toch niet vertrouwen met hun gegevens - wat Mahaffey zich kan voorstellen - is er vrij gemakkelijk voor te kiezen om de applicatie niet te gebruiken. “Bij bijvoorbeeld Android wordt van te voren vermeldt welke informatie de applicatie wil gebruiken, als iemand het daar niet mee eens is, moet die persoon de app niet gebruiken.”