
Google lanceert digitaal betalingssysteem voor uitgevers
Google One Pass biedt uitgevers de mogelijkheid eigen prijzen te bepalen en diverse acties aan de digitale versies van tijdschriften en kranten toe te voegen, zo blijkt uit een blog van de zoekgigant.
Het systeem werkt zowel voor websites als applicaties en is toegankelijk met een account. De online uitgaven zijn daarna beschikbaar op verschillende apparaten wanneer de gebruiker ingelogd is.
Ook maakt Google One Pas het mogelijk om klanten te laten betalen per gelezen artikel of kunnen uitgevers juist een deel van de digitale uitgave gratis aanbieden.
Apple
De afgelopen dagen was er veel te doen rond een vergelijkbaar systeem van Apple. Dat bedrijf introduceerde een verplichting om abonnementen van tijdschriften en kranten op bijvoorbeeld de iPad ook via Apple te laten gaan.
Gebruikers mogen een digitaal abonnement ook via de uitgever afsluiten, maar de mogelijkheid om hetzelfde abonnement voor dezelfde voorwaarden te kopen via de App Store moet geboden worden. In dat geval gaat 30 procent van de inkomsten naar Apple. Google vraagt 10 procent.
Aankopen binnen apps
Google zegt met One Pass een open en flexibel platform te willen creëren. “We willen onze betrokkenheid bij en steun aan uitgevers en journalistiek tonen en toegang tot kwalitatief goede content laagdrempelig maken.”
Onlangs liet het bedrijf nog weten niet tevreden te zijn met het aantal aankopen dat gedaan werd binnen applicaties in Android Market. Mogelijk verhoogt One Pass dit aantal.
Nederland
De service is momenteel alleen beschikbaar voor uitgevers in Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De mogelijkheden in Nederland worden momenteel onderzocht, het bedrijf roept uitgevers op zich wel alvast te melden.