AMSTERDAM – Apple wil de verkoop van digitale tijdschriften, kranten en boeken op bijvoorbeeld de iPad vaker uitvoeren via iTunes.

Dat schrijft The Wall Street Journal donderdag.

Dinsdag werd bekend dat Apple de applicatie de Sony Reader App van Sony uit de App Store heeft geweerd omdat aankopen niet via Apple gingen. Toen was onduidelijk of Apple een nieuw beleid wilde doorvoeren of dat dit geval op zichzelf stond.

Abonnementen

Bronnen beweren nu tegenover de Amerikaanse zakenkrant dat Apple een nieuw systeem wil invoeren waardoor gebruikers bijvoorbeeld abonnementen kunnen afsluiten op tijdschriften op kranten via Apple. Het bedrijf bevestigt een dergelijk systeem.

Op deze manier zou Apple kunnen meeprofiteren van de opbrengst van de abonnementen. Een dergelijke constructie is ingevoerd bij de woensdag gelanceerde iPadkrant The Daily. Tot dusver is dat de enige applicatie die op die manier abonnementen aan de man brengt.

Keuze

Apple benadrukt dat ontwikkelaars ook best aankopen buiten Apple om mogen aanbieden, maar de mogelijkheid om via Apple aankopen te doen binnen een applicatie moet aangeboden worden.

Sommige kranten en tijdschriften geven gebruikers op dit moment de mogelijkheid om vanuit de app naar de website van de krant of het tijdschrift te gaan en daar een digitaal abonnement af te sluiten.

30 procent

Volgens Apple kan het aanbieden van aankopen via de applicatie zorgen voor meer klanten. Welk percentage van de opbrengst het bedrijf ontvangt is niet bekend. Bij The Daily is dit 30 procent, dat is ook wat Apple ontvangt bij het downloaden van een betaalde app uit de App Store.

“We willen dat onze klanten producten zowel gemakkelijk binnen als buiten de App Store kunnen aanschaffen”, legt Eddy Cue, verantwoordelijk voor de internetdiensten van Apple, uit. Google maakte eerder al bekend ook meer aankopen binnen applicaties te willen realiseren om zo de opbrengst uit Android Market te verhogen.