AMSTERDAM – Het Amerikaanse marktaandeel van Androidtoestellen, Blackberry’s en iPhones is nagenoeg gelijk.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Over de maand december waren Android en Blackberry allebei goed voor 27 procent van de markt. De iPhone deed het iets beter met 28 procent.

In oktober 2009 had Blackberry nog 38 procent van de Amerikaanse markt in handen. Producent Research In Motion (RIM) heeft dus flink wat van de markt moeten inleveren. Android profiteerde daar vooral van. Het marktaandeel van smartphones uitgerust met het besturingssysteem van Google stond in oktober namelijk nog op 2 procent.

iPhone constant

De iPhone presteert een stuk constanter dan Blackberry. De afgelopen veertien maanden schommelde het marktaandeel tussen de 26 en 29 procent. Interessant is wel dat de opmars van Android onverminderd doorzet en het marktaandeel van Blackberry wat lijkt te stagneren.

Deze ontwikkelingen kunnen er op wijzen dat ook Apple binnenkort wat marktaandeel moet afstaan aan Google. Als gekeken wordt naar de verkopen van de afgelopen zes maanden, staat Android in december op 43 procent en moet de iPhone het doen met 26 procent. Blackberry volgt met 20 procent van de verkochte toestellen in de zes maanden voorafgaand aan die maand.

Recente verkopen

In de grafiek van de recente verkopen is te zien dat de iPhone hier wel heeft moeten inleveren vergeleken met Android. Het totale marktaandeel blijft vrij constant omdat er meer toestellen verkocht worden, maar in vergelijking met Android gaat het percentage van de markt waarvoor de iPhone verantwoordelijk is, wel achteruit.

Zo was het populaire toestel van Apple een jaar geleden nog goed voor 31 procent van de verkochte smartphones in de voorafgaande zes maanden, waar het nu dus uitkomt op 26 procent.