AMSTERDAM - Het Groningse bedrijfje Baidu Europe is opnieuw verwikkeld in een merkenrechtstrijd met het enorme Chinese internetbedrijf Baidu.

Het Nederlandse Baidu heeft bezwaar ingediend tegen de Europese merkregistratie van de 'Chinese Google', zoals de zoekgigant ook wel bekend staat.

Dat blijkt uit het merkenregister van de Europese Unie (link). "Wij willen in Europa onze naam houden", zegt directeur Peter Ufkes in een toelichting tegenover NUzakelijk.

"Dus toen wij te horen kregen dat de Chinezen Baidu ook in Europa wilden registreren, besloten wij bezwaar te maken."

Soortgelijke zaak

Twee jaar geleden diende een soortgelijke zaak in de Verenigde Staten. Destijds wilde het Nederlandse Baidu daar zijn merkrecht registeren, maar maakte de Chinese naamgenoot bezwaar. Dat werd verworpen.

Toen vervolgens de Chinezen hun merkrecht daar zelf ook wilden registeren koos Ufkes er bewust voor om daar geen bezwaar tegen te maken.

"Wij zijn een vrij kleine onderneming en de Verenigde Staten is niet het eerste land waar wij ons op willen richten. Als wij in elk land een juridische strijd moeten gaan voeren om die naam te verdedigen, moeten we wel een heel lange adem hebben. Wij richten ons puur op Europa", aldus Ufkes.

Gronings accent

Toen Ufkes in 2003 in Groningen begon met zijn internetdienstverleningsbedrijf voor het mkb vond hij Baidu "een interessante naam". "Het heeft wel iets weg van een Gronings accent", zegt hij. Destijds zag hij wel dat Baidu.com al was geregistreerd. "Maar daar maakte ik me niet zo veel zorgen om, Nederland was voor ons het interessantst."

Het Chinese Baidu maakte de afgelopen jaren een flinke groei door. In 2005 ging het bedrijf naar de beurs en vervolgens ging de zoekgigant zich steeds meer buiten de landsgrenzen oriënteren. In 2006 werd een Nederlands agentschap ingeschakeld om het Chinese bedrijf ook hier naam te geven.

"Dat was voor ons aanleiding om ons wat meer met de media te gaan bezighouden", zegt Ufkes. "De andere optie was om een jurist in te schakelen, maar die strijd wilden we niet aangaan."

Hoogste bieder

In 2008 maakte Baidu Europe officieel bekend zijn merknaam en domeinnamen te verkopen aan de hoogste bieder. Van de Chinezen kwam geen reactie, maar Ufkes zegt nu dat het hem om de publiciteit te doen was en dat hij nooit de intentie heeft gehad zijn bedrijfsnaam te verkopen.

Zijn acties hebben het gewenste effect, Nederlandse en Amerikaanse media pikten het verhaal op en de afgelopen dagen werd Ufkes vaak gebeld door Chinese journalisten die zich met de meest recente strijd bezighouden. "Ik ben daar inderdaad niet heel ongelukkig mee. We zijn een klein Gronings bedrijf en zelfs in China hebben ze nu iets van ons gehoord."

Mooi bod

Is Ufkes nu niet alsnog gewoon uit op een mooi bod van de Chinezen voor zijn bedrijfsnaam? "Dat is niet de insteek. In al die jaren hebben we nog nooit contact met ze gehad, ondanks verschillende verzoeken van onze kant."

Ook nu verwacht hij tijdens de zogeheten cooling-off-periode weinig van de Chinezen te horen. Deze periode na het indienen van het bezwaar biedt beide partijen gelegenheid er samen uit te komen. Mocht daar niets uitkomen, dan beslist de EU. "Wij zijn zowel in de Benelux als in Europa geregistreerd en zijn ook een internetbedrijf. Ik denk dat zij dus weinig kans maken op die registratie."

De Duitse merkenrechtvertegenwoordiger van het Chinese Baidu was niet bereikbaar voor commentaar.