AMSTERDAM – Internet Explorer, Firefox en Chrome hebben alle drie aangekondigd het gebruik van cookies door websites en adverteerders te willen beperken. Internetters zouden zo niet gevolgd kunnen worden. De browsers kiezen echter allemaal voor een andere aanpak, hieronder een overzicht.

Firefox maakte als eerste bekend aanpassingen te willen doorvoeren om de gebruiker meer controle te geven over welke websites toegang krijgen tot zogeheten cookies.

Cookies zijn kleine tekstbestanden die vanuit een website op de computer van een bezoeker worden geplaatst. Dat kan bijvoorbeeld worden gedaan om wachtwoorden te onthouden of de inhoud van een online winkelwagentje bij te houden.

Profiel

Ook worden ze gebruikt om bezoekers te herkennen, bijvoorbeeld om hun voorkeuren te bewaren, of om ervoor te zorgen dat ze niet twee keer dezelfde advertentie te zien krijgen. Tevens kunnen de gegevens gebruikt worden om een 'profiel' op te bouwen.

Met een ‘do not track’-knop wil Firefox ervoor zorgen dat adverteerders en websites - die internetters niet vertrouwen - geen gegevens meer kunnen opslaan en gebruiken. Microsoft volgde snel met een vergelijkbare aankondiging voor Internet Explorer (IE) en afgelopen week maakte ook Google bekend met een aanpassingen voor Chrome te komen.

Niet verplicht

De aanpak van Firefox is gebaseerd op een speciale ‘header’ in de browser wanneer de ‘do not track’-optie is ingeschakeld. Deze techniek waarschuwt websites dat de gebruiker niet wil dat gegevens worden opgeslagen om bijvoorbeeld een profiel van de gebruiker te kunnen maken.

Het nadeel is dat adverteerders en websites niet verplicht zijn dit verzoek op te volgen. Firefox deed wel een oproep aan de industrie om over de brug te komen, maar vooralsnog zijn er geen toezeggingen gedaan. Voordeel is dat de header makkelijk over te nemen is voor andere browsers en systemen.

Zwarte lijst

Google en Microsoft besloten voor een andere aanpak te gaan. De functies in Chrome en IE lijken meer op elkaar, maar verschillen toch. Zo kiest IE voor een zwarte lijst van websites die niet aan profilering van een internetter mogen doen. Hierdoor worden sommige individuele advertenties gemist door het systeem.

Wel kunnen gebruikers uit verschillende lijsten kiezen en zo een keuze maken voor een meer extreme variant waarin meer geblokt wordt, of juist voor een milde lijst waarin vrij veel is toegestaan.

Advertentienetwerken

Google wil in Chrome een wat eenvoudigere techniek gebruiken. Ook Chrome maakt gebruik van een lijst, maar deze richt zich op adverteerders. De lijst bestaat bovendien vooralsnog alleen uit in de Verenigde Staten gevestigde bedrijven.

Het probleem hierbij kan zijn dat internetters niet weten welke advertentienetwerken actief zijn op de favoriete websites. Het wordt in dat geval lastig om te zeggen dat iemand de advertenties op website x niet wil blokkeren omdat een advertentienetwerk geselecteerd moet worden.

De uitrol van de verschillende technieken staat gepland voor toekomstige versies van de browsers.