AMSTERDAM – Mozilla pleit voor acceptatie van een ‘do not track’-knop door alle websites, browsers en adverteerders. Het bedrijf introduceert een dergelijke knop in browser Firefox.

Op dit moment is het zo dat internetters wel aan kunnen geven dat ze niet willen dat hun informatie en zoekgeschiedenis wordt opgeslagen, maar dat adverteerders dit verzoek mogen negeren. Dat blijkt uit een blog van Mozilla.

“Mozilla herkent het kip en ei verhaal en we stellen voor dat deze dienst overwogen wordt door zowel de industrie als browsers”, zo is te lezen in de oproep. Het is volgens het bedrijf belangrijk dat zowel websites als browsers een ‘do not track’-knop ondersteunen.

IE en Chrome

De Amerikaanse markttoezichthouder FTC riep browsers eerder ook al op gebruikers meer controle te geven over de eigen gegevens. Met een ‘do not track’-knop kunnen gebruikers het websites in potentie onmogelijk maken gegevens op te slaan.

Ook Microsoft zal Internet Explorer 9 uitrusten met een dergelijke knop.  Google, dat met de browser Chrome het afgelopen jaar behoorlijk wat marktaandeel pakte, twijfelt nog over een ‘volg me niet’-functionaliteit. Volgens Google moet er nog verder onderzoek gedaan worden naar wat ‘volgen’ nu precies is en hoe de functionaliteit ervoor kan zorgen dat mensen écht de controle krijgen.

Oproep

Mozilla roept websites en adverteerders nu op zich bij de browsers te voegen en een dergelijke functie binnen browsers ook echt mogelijk te maken onder het mom van de bescherming van privacy.