AMSTERDAM - Een betaalde krant die dagelijks alleen digitaal verschijnt op de iPad, is voorlopig alleen voorbehouden aan Engelstalige markten. Dat blijkt uit een rondgang onder mediadeskundigen.

Nederland is in de ogen van deze mediadeskundigen te klein voor een poldervariant van The Daily zoals die door mediatycoon Rupert Murdoch en Apple-topman Steve Jobs speciaal voor de tabletcomputer wordt ontwikkeld.

Volgens krantendeskundige Piet Bakker moet The Daily het hebben van schaalgrootte. ''Het is een Amerikaans initiatief, maar de krant is uiteraard niet aan landsgrenzen gebonden en zal ook daarbuiten klanten vinden.

"The Daily hoeft maar een paar procent van deze miljoenenmarkt te veroveren'', stelt de lector crossmedia content aan de Hogeschool Utrecht.

Abonneren

Volgens Jacob Groshek, universitair docent media en communicatie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, is het onwaarschijnlijk dat veel Nederlanders zich zullen abonneren op de digitale krant. Ook hij acht de kans op een Nederlandse variant klein.

''Althans, voorlopig. Mogelijk krijgt Nederland over een jaar of vijf een eigen papierloze krant'', zegt Groshek.

Lancering

De mediadeskundigen kijken uit naar de lancering over een aantal weken. Bakker: ''Ik wil weten of het nieuwe medium voor het publiek een interessant alternatief is. Alles wat tot nu toe voor de iPad is gemaakt, zijn spin-offs van bestaande kranten."

"Bovendien wordt het abonnement van 99 cent per week vele malen goedkoper dan gedrukte kranten.''

Veel beter

The Daily belandt in een overvol medialandschap. Groshek: ''Veel bestaande kranten en nieuwswebsites hebben al versies voor de iPad, zowel gratis als betaald.''

Bakker: ''Een nieuw product, waarvoor het publiek bereid is te betalen, moet dus veel beter zijn dan het gratis NU.nl en vele malen goedkoper dan de iPad-edities van bestaande krantentitels die nu 79 cent per stuk kosten.''

Levensvatbaar

De deskundigen twijfelen er niet aan dat The Daily levensvatbaar is. ''Dit project zal zeker overleven en winstgevend worden. Maar het zal tijd vergen om te slagen'', zegt Groshek.

Bakker verwacht dat The Daily vooral geld moet verdienen aan abonnementenverkoop, aangezien de advertentiemarkt onder druk staat.

''Alles wat Steve Jobs aanraakt, verandert in goud. Voor Apple is het wel een hele stap om uitgever te worden. Tot nu toe was het bedrijf alleen verkoper van apparaten die informatie, nieuws en muziek verspreiden'', zegt Bakker over de kans op succes.

Experiment

Groshek verwacht dat papierloze kranten over een jaar of twintig de norm zullen zijn en lezers hun nieuws dan voornamelijk elektronisch consumeren. ''Echter, we moeten niet overhaast concluderen dat de iPad de toekomst is. Ik beschouw het in eerste instantie vooral als een experiment.''

Bakker denkt dat iPad-kranten prima naast papieren titels kunnen bestaan: ''The Daily wordt geen geduchte concurrent van The Wall Street Journal of The New York Times, maar vooral van gratis kranten en websites door completer en zo veel beter te zijn.''