AMSTERDAM – Tim van Elsloo is pas zestien jaar maar is er van overtuigd dat hij over een jaar tot honderdduizend leden heeft op zijn nieuwe sociale netwerk Blytes. Hyves en Facebook gaat hij het nakijken geven.

Dat laat Van Elsloo weten aan NU.nl.

Zijn sociale netwerk, Blytes.nl, werd afgelopen week gelanceerd en had vrijdagmiddag zeshonderd leden.

Verouderd

Van Elsloo lijkt niet geïntimideerd door de ledenaantallen van Hyves en Facebook. Binnen een jaar verwacht de oprichter tussen de tienduizend en honderdduizend leden te hebben.

Ook de recente aankondiging van Facebook rondom gezichtsherkenning bij het taggen van foto's en nieuwe features van Hyves die bijna maandelijks verschijnen, imponeren Van Esloo ogenschijnlijk niet. Hyves en Facebook zijn volgens Van Elsloo ‘verouderd’ en zouden niet mee kunnen komen met het niveau van innovatie dat hij gaat toepassen op Blytes.

“De komende maanden zal ik steeds meer features introduceren zoals gezichtsherkenning en spots, een lokale dienst”, legt de 16-jarige initiatiefnemer uit. “Facebook en Hyves kunnen dat ook wel toevoegen in grote lijnen, maar de specifieke technische details in de diepte kunnen deze netwerken niet aan omdat ze met verouderde systemen werken.”

Simpele versie

Twee jaar geleden begon Van Elsloo met het ontwikkelen van een sociaal netwerk. Hij vindt dat Blytes een toegevoegde waarde heeft omdat het een versimpelde versie van Hyves en Facebook is: “Hyves heeft allerlei functionaliteiten die veel gebruikers niet gebruiken en dus overbodig zijn.”

“Blytes is een combinatie van alle goede functies van Twitter, Facebook en Hyves”, aldus Van Elsloo. Momenteel runt hij de website in zijn eentje en stopt hij, naast zijn schoolwerk, zo’n twintig uur per week in het netwerk. “Ik heb alleen tips gekregen van mijn informaticadocent.”

Apple en Microsoft

Van Elsloo vergelijkt Blytes met Apple en Hyves met Microsoft: “Misschien kan je met Microsoft meer, maar ik vind dat het simpele van een Mac juist de kracht van Apple is. Zo is het met Blytes ook.”

Op korte termijn wil de scholier reclame gaan maken voor zijn netwerk door middel van bijvoorbeeld sticker, “maar dan op een coolere manier.” Hoe dat dan precies zal zijn, kan hij nog niet verklappen.

Privacy

Internetexpert en -jurist Danny Mekic heeft zijn twijfels bij Blytes: "Er zijn geen algemene voorwaarden. De gebruikers blijven zitten met vragen over privacy en het auteursrecht van geüploade foto's."

op Twitter meldden een aantal webontwikkelaars dat de foto's op de website openbaar zouden zijn. Het is niet bekend of dit te maken heeft met de storing waarmee Blytes dit weekend kampte. Mogelijk was de site overbelast.