AMSTERDAM – Het Nederlandse bedrijf Symbaloo wil social bookmarkingdienst Delicious overnemen van Yahoo.

Dat vertelt Klaas Lameijer, CEO van Symbaloo, tegenover NU.nl

Symbaloo is een aanpasbare startpagina voor internetters. Gebruikers kunnen de pagina voorzien van knoppen die verwijzen naar hun favoriete websites. Sommige sites, zoals zoekmachine Google of de reisplanner van 9292, zijn rechtstreeks vanaf Symbaloo te gebruiken.

Toegevoegde waarde

Er gaan al enkele weken geruchten dat Yahoo de stekker uit Delicious wil trekken. Symbaloo laat weten serieuze interesse te hebben in de dienst. Delicious heeft in een blog medio december bekendgemaakt dat Yahoo inderdaad van de dienst af wil, maar dat Delicious niet offline gaat.

Lameijer denkt dat de presentatie van zijn bedrijf toegepast op de opgeslagen bladwijzers van Delicious een toegevoegde waarde kan zijn. De CEO heeft inmiddels meerdere malen contact gezocht met Yahoo. In een korte reactie kreeg hij te horen dat de boodschap was aangekomen en dat het bedrijf erop terug zou komen.

Bladwijzers exporteren

Symbaloo laat gebruikers van Delicious nu wel al hun bladwijzers exporteren naar de dienst via een speciale website. “De andere presentatie van bladwijzers werkt vooral erg goed op apparaten met een aanraakscherm zoals tablets en smartphones”, aldus Lameijer.

Na een eventuele overname zouden bladwijzers uit Delicious automatisch op de Symbaloo-wijze worden gepresenteerd.

Achtergrond

Ruim anderhalf jaar geleden lanceerde Symbaloo ook een website in de Verenigde Staten. Inmiddels trekt de website per maand 500.000 unieke bezoekers en heeft de nieuwe versie 15.000 actieve gebruikers.

Delicious werd in 2003 gestart en in 2005 overgenomen door Yahoo. Via de dienst kunnen mensen bladwijzers opslaan, delen en raadplegen. In 2008 waren er volgens Yahoo 5,3 miljoen mensen die de service gebruikten en zouden er 180 miljoen unieke bladwijzers gedeeld zijn.